DE IT-APOSTEL

Hij is 55 jaar en heeft weinig last van een “fin-de-siècle”-gevoel, integendeel, hij klinkt zeer optimistisch : “Tegen 1 januari 2000 zouden alle 203.000 Belgische kmo’s op het Internet actief moeten zijn.” Een afgelijnde omschrijving voor zijn functie bij Fabrimetal lijkt moeilijk. “Hij sensibiliseert bedrijven,” zo stelt de receptioniste. In elk geval is de geboren en getogen Erpe-Merenaar, Karel Uyttendaele, met twintig jaar Hewlett-Packard (HP) en zes jaar Digital op zijn cv, een ouwe rot in het vak.

Bij HP kreeg hij op een bepaald moment de functie van vice-president van de wereldwijde afdeling medische apparatuur aangeboden, vertelt hij. “Maar op termijn wilde ik naar België terug, om de batterijen weer op te laden.” Zijn collega Wim Roelandts, ook een Belg, vertrok zes maanden voor hem naar de States en werd er al gauw de nummer drie van de groep. De carrière van Karel Uyttendaele kende een ietwat grilliger verloop.

Hoewel hij altijd dacht dat hij zijn hele leven lang bij de Amerikaanse elektronicagigant zou blijven werken, stapte hij in 1989 over naar Digital. Hij legt uit : “Op een bepaald moment mis je een promotie en moet je voor jezelf de knoop doorhakken. Toch ben ik een tevreden man.”

Bij het informaticabedrijf Digital ging Uyttendaele aan de slag in de marketing- en verkoopafdeling voor de overheids-, de transport- en de telecomsector. Van 1992 tot 1995 kreeg hij de bevoegdheid over het hele transportsegment wereldwijd. “Helaas ontsnapte Digital niet aan de zware concurrentiestrijd binnen zijn sector,” vertelt hij. Op vier jaar tijd moest het bedrijf afslanken, van 125.000 tot 50.000 werknemers in totaal. Toen hij vernam dat Fabrimetal iemand zocht “die het klappen van de zweep kende in de overheids- en de industriesector,” bood hij zijn diensten aan.

Sinds 1995 tracht hij bedrijven en overheidsinstellingen zo goed mogelijk vertrouwd te maken met vernieuwingen in de informatie- en communicatietechnologie. Zijn werk vergelijkt hij met evangelisatie : “Vorig jaar heb ik zo’n 1600 kmo-managers ontmoet. De meesten beschikten al over een e-mail-aansluiting op het Internet. Toch moet het aantal omhoog.” Internet wordt voor kmo-leiders immers de normaalste zaak ter wereld. “Zij worden de katalysator van een nieuwe netwerkeconomie.”

Karel Uyttendaele is geen Internet- adept. Toch heeft hij, reeds sinds begin ’94, een privé-abonnement op het World Wide Web. Tijdens het weekend, in de ochtenduren nog wel, leest hij er regelmatig The Wall Street Journal “tot ergernis van mijn vrouw”. Hij heeft een dochter van 24 en een zoon van 25. Die werkt bij Telenet, de concurrent-in-spe van Belgacom. Bijna lyrisch : “België is de enige markt waarop binnenkort twee operatoren zullen strijden om een breedbandkanaal dat toegang verleent tot drie miljoen gezinnen. Dat is uniek.”

KAREL UYTTENDAELE (FABRIMETAL) Kmo’s op het Internet worden de katalysator van een nieuwe netwerkeconomie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content