DE HELD VAN HET BOEK

Bert Van Sande laat de leescultuur niet zomaar verdringen door de beeldcultuur. Hij mikt zowel op de bibliofiel in de winkels als op openbare bibliotheken en bedrijven.

Zowat 70 % van de verkoop van de bvba Boekhandel Van Sande gaat naar stedelijke, gemeentelijke en provinciale bibliotheken, vooral in Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant, “maar ook naar bedrijven,” verklapt Bert Van Sande. “Aan ondernemingen leveren wij zowel vak- als geschenkboeken voor relaties. In Vlaanderen vind je niet veel boekhandels die in dezelfde mate een aangepaste service bieden aan openbare bibliotheken. Met de hulp van een softwarebureau volgen wij hun noden zo goed mogelijk op. De kijk- en gaapcultuur is van álle tijden. Ons marktsegment blijft dus sowieso beperkt. Tegen de mediacratie in onze samenleving heb ik me nooit verzet. Ook van Internet wordt een negatieve invloed voorspeld op de boekenconsumptie. Maar ik ben niet tegen Internet. Wij varen onze eigen koers en mikken op de bibliofiel. Die vind je in alle geledingen van de samenleving.”

In 1969 begon Bert Van Sande samen met zijn echtgenote in Herentals een boekenzaak. Nu verdienen negen mensen, het echtpaar Van Sande inbegrepen, hun brood in twee winkels. De winkel in de Kempen heeft een oppervlakte van 350 m², het bijhuis in Hasselt is 200 m² groot. Samen haalden zij vorig jaar een omzet van 60 miljoen frank en tegen het einde van dit jaar durft Bert tippen op een verkoopcijfer van 65 miljoen frank, bijna 10 % méér dus. Lang niet slecht in tijden waarin tv- en videocultuur het boek steeds meer verdringen.

Het boek is te duur, zo hoor je steeds meer. “De boeken in Nederland en Vlaanderen zijn de goedkoopste van Europa. Lager geprijsde kunstboeken, die toch kwalitatief degelijk zijn, blijven aantrekkelijk voor de massa. Zowel bedrijven als particulieren spelen graag in op het boek als betaalbaar cultuurobject of als relatiegeschenk.”

Van concurrentie heeft Van Sande weinig last. “Wij hebben onze eigen specialiteit, als een serviceverlenende boekhandel met een erg grote voorraad, té groot misschien. Maar dat maakt het voor de klant juist erg aantrekkelijk. Waar men vindt wat men zoekt, bestelt men ook gemakkelijker als dat toch eens nodig is.”

In tegenstelling met de meesten van zijn collega’s ziet Van Sande zijn omzet stijgen. “Hopelijk blijft dat zo. Dat danken wij vooral aan onze vaste één- of meerjaarcontracten met openbare besturen. Dat geeft je een zekerder zicht op de te verwachten omzet.”

Een unicum in zijn sector durft hij zich niet noemen. “Maar slechts weinig boekhandels zijn gestructureerd als de onze en bieden een volledig servicepakket aan openbare bibliotheken.”

BERT VAN SANDE (BOEKHANDEL VAN SANDE) Een aangepaste service aan leesgrage burgers én openbare bibliotheken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content