De gezonde groei van Alpro

Alpro koppelt gezondheid aan stevige winst en banengroei. De onderneming scoort dan ook goed in de provincietop voor sociale bijdrage in West-Vlaanderen.
” De volgende jaren verwacht ik een aanhoudende jaarlijkse organische groei van 6 tot 8 procent. Dat zijn prachtige cijfers.” Dat zei Bernard Deryckere, CEO van Alpro, drie jaar geleden in Trends. In 2014 steeg de omzet van de onderneming met liefst 22 procent. En vorig jaar rapporteerde de eigenaar, het Amerikaanse beursgenoteerde White Wave Foods Company, nogmaals een organische omzetgroei met 21 procent in zijn divisie Europa – Alpro dus. Het bedrijfsresultaat van de divisie Europa van het Amerikaanse voedingsconcern deed het nog beter, en steeg met liefst 29 procent. Europa levert daarmee een zevende van de geconsolideerde omzet en een stevig vijfde van de bedrijfswinst.
Plantaardig alternatief
Met dank aan Alpro, en vooral België. Het Europese hoofdkantoor is nabij Gent gevestigd, maar vooral in het West-Vlaamse Wevelgem huist het zwaartepunt. In Wevelgem staat de grootste sojafabriek van Europa, en heeft White Wave Foods een van zijn wereldwijde O&O-centra.
Alpro is de Europese marktleider in plantaardige alternatieven voor zuivel, vooral met soja. De productie van sojamelk vergt veel minder grondstoffen dan dierlijke zuivel. “Voor de productie van halfvolle koemelk heb je tweemaal meer land nodig, vier keer meer water, en stoot je 2,5 keer meer CO2 uit”, berekent Bernard Deryckere. Sojaproducten bevatten bovendien weinig vet, weinig calorieën, geen cholesterol. Ze zijn goed voor de spijsvertering en tegen hartziektes.
Ook de consument kan dat smaken, want de boodschap van Alpro wordt geenszins als een geitenwollensokkenverhaal verkocht. Bernard Deryckere staat sinds 2001 als CEO aan het roer bij Alpro. Van 1987 tot 2001 werkte hij bij de consumentenmultinational Unilever. Alpro heeft in België en de buurlanden een marktaandeel van 70 procent in plantaardige alternatieven voor zuivel, en 43 procent in West-Europa.
Ook de overheid profiteert mee van dat groeiverhaal. In 2010 telde Alpro in België 470 werknemers en 22 uitzendkrachten. De bezoldigingen, de sociale lasten en de pensioenen bedroegen 32,4 miljoen euro. In 2014 – het jaar met de laatst neergelegde balans – klom het aantal werknemers met 167 naar 637. Het aantal uitzendkrachten groeide met 35 naar 57. Goed voor 47,3 miljoen euro aan lonen.
Investeringen
Maar daarmee is het groeiverhaal van het bedrijf nog lang niet afgelopen. Een jaar geleden kondigde Alpro alweer bijkomende investeringen en banen aan. In Wevelgem wordt 65 miljoen euro geïnjecteerd in een verdubbeling van de productiecapaciteit. Want Alpro kijkt al enige tijd verder dan alleen maar soja. Ook amandel, kokos, hazelnoot en rijst behoren tot de markt van plantaardige melkproducten. Dat marktsegment kan meer groeien dan soja. Het bedraagt nu een derde. Bovendien wordt het productenaanbod verruimd met extra drankjes, room, yoghurt en desserts.
De nieuwe investering is goed voor 200 nieuwe banen. Bernard Deryckere wijst erop dat mensen vinden geen probleem is. Zelfs niet in het door volledige tewerkstelling gekenmerkte Wevelgem. “Alpro groeit en werkt rond duurzaamheid. Dat trekt mensen aan.”
Wolfgang Riepl
Alpro kijkt al enige tijd verder dan soja. Ook amandel, kokos, hazelnoot en rijst behoren tot de markt van plantaardige melkproducten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier