De consument blijft behoedzaam
In de regio Nord-Pas de Calais lijkt de distributie, net zoals in Kent, de economie een ‘boost’ te geven. Maar aan Belgische zijde blijft de consument behoedzaam.
Met ruim 185.000 arbeidsplaatsen blijft de distributie de grootste werkgever en de belangrijkste regionale economische pool van Nord-Pas de Calais. De regio is de bakermat van talloze leiders uit de distributie en van de postorderverkoopbranche.
Decathlon voert het Franse peloton aan van grootdistributeurs van sportartikelen. Castorama (eigendom van het Britse King- fisher) deelt de eerste plaats met Leroy Merlin op de doe-het-zelfmarkt. Auchan is de Franse nummer drie van de supermarkten, Boulanger de nummer twee voor elektrische huishoudapparatuur, Norauto is de leider van de autocentra. De regionale textielindustrie heeft de opkomst van talloze kledingketens – zoals Promod, Devianne en Kiabi – in de hand gewerkt. De postorderverkoop, die veel aan de textiel te danken heeft, stelt in de regio ruim 80 % van het totale personeelsbestand uit die sector in Frankrijk tewerk. Alle grote spelers uit de grootdistributie en de postorderverkoop zijn ook aanwezig op het web. Ze zorgden trouwens mee voor de opkomst van de actieve multimediasector. Zo ligt Trois Suisses (sinds 1995 op het internet) aan de basis van de oprichting van de Cité Numérique in Villeneuve d’Ascq (1996).
Met zijn 300 winkels ontketende het prestigieuze shoppingcenter Bluewater een omwenteling in de handel te Kent. De stadscentra beantwoordden deze concurrentie met een tegenaanval. Een nieuw winkelcentrum, dat aan de dokken werd opgetrokken, zou vanaf deze zomer jaarlijks zo’n 2 miljoen bezoekers moeten lokken.
In België gedroeg de consument zich in 2000 heldhaftig door kwistig en diep in zijn beurs te tasten om de consumptie te ondersteunen. Maar in 2001 ging de hand op de knip, met een terugval van de privé-consumptie van 3,4 % naar 0,9 %.
De nummer twee van de grote bedrijven in de euregio is Minit Benelux, een bedrijf met een Nederlandse moedermaatschappij. Hoewel nog steeds in de lift, heeft Minit te lijden onder de toenemende digitalisering van foto’s. De onderneming heeft dan maar besloten om ook in die sector te investeren, via full digital photo labs. Op de derde plaats in de Euro-Gazellenlijst met grote bedrijven staat TVH Forklift Parts, de grootste Europese distributeur van vorkheftrucks en -onderdelen.
In de categorie middelgrote ondernemingen is Omega Pharma, de Europese leider op het gebied van verzorgingsproducten en -diensten voor apothekers, de groeikampioen. Op de derde plaats komt Decathlon Benelux, een dochter van het Noord-Franse Decathlon, dat al zes winkels in de Benelux heeft. American Clothing (de nummer 6 in de euregio) is een dochterbedrijf van de Amerikaanse groep River Woods en gespecialiseerd in sportieve kleding.
In de categorie kleine ondernemingen komt de firma Paneltim, die allerhande kunststofproducten distribueert, als Euro Gazelle uit de bus.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier