De Belg leert surfen
De Belgische reiziger leert schoorvoetend boeken via internet.
Hoe is het gesteld met het Belgische boekingsgedrag via internet? Dat vroeg het Gentse InSites, een onderzoeks- en adviesbureau voor internet en webmarketing, zich af en voerde een studie uit.
Van de 1100 deelnemende internetgebruikers boekten 20% de jongste drie jaar een reisgerelateerd product via het web. Vooral last-minutetickets blijken erg goed te lopen. Alles bij elkaar brengt ruim 60% van de surfers wel eens wat tijd door op een toeristische website. Maar géén 10% zoekt informatie on line vooraleer een reis te boeken. En 22% gaat pas internetten als de trip al is vastgelegd.
De populairste ticketsite uit dit InSites-onderzoek blijkt die van de NMBS, gevolgd door Sabena. Bij de touroperators scoort Neckermann het hoogst, bij de pretparken Walibi en Disneyland. In recreatieland doet Centerparcs het goed. Hoe geraken de internetgebruikers daar? De meesten via een algemene zoekmachine, maar goed vier op tien surfers gaat naar portaalsites over reizen en drie op tien wipt rechtstreeks naar websites van touroperators. De respondenten die totnogtoe géén reisproducten via het net kochten, hebben daar voornamelijk twee redenen voor. Zij missen het persoonlijk contact met de reisagent, maar vooral: zij hebben weinig of geen vertrouwen in de betalingssystemen.
De Belgische consument vindt dus slechts aarzelend zijn weg naar on-lineboekingen. Anders ligt dat in de Verenigde Staten. Het gereputeerde Forrester Research beweert dat de on-lineomzet de komende twee jaar gaat verviervoudigen. Als dit klopt, zou 10% van alle reisproducten via het web aan de man worden gebracht.
Momenteel struikelen de (Amerikaanse) reisportaals bijna over elkaars voeten. Zo’n 1000 Amerikaanse sites zouden zich toeleggen op on-lineboekingen, maar specialisten beweren ronduit dat er binnen vijf jaar nog amper een goeie 200 zullen overschieten.
Absolute marktleider is Travelocity.com dat in het eerste kwartaal van dit jaar 504 miljoen dollar binnenhaalde aan on-lineboekingen. Grootste aandeelhouder van Travelocity is overigens Sabre, van het gelijknamige boekingssysteem voor vluchten. Sabre bewijst dat de grote jongens zich met de oorlog op het net beginnen moeien. Overigens: de grootste aandeelhouders van de nummer twee, Expedia.com, heet Microsoft. En nog een ander reserveringssysteem ( Amadeus) mag zich eigenaar noemen van andere topper uit de branche ( 1travel.com).
Al die sites worden fel belaagd door concurrenten als Priceline.com, waar surfers zelf een prijs mogen plakken op last-minutetickets die de luchtvaartmaatschappijen op de markt gooien.
mark vrijens
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier