ClimateCamp – Onlineplatform voor CO2-emissies

Via ClimateCamp kunnen bedrijven en hun klanten samen hun CO2-voetafdruk opvolgen en verminderen. De Antwerpse start-up haalde zopas 700.000 euro op om onder meer bierbrouwerijen duurzamer te maken.

Wat is ClimateCamp precies? “85 procent van de CO2-uitstoot is afkomstig van de productieketen van bedrijven”, zegt CEO Stijn Gysemans, die samen met Ruben Pelckmans, Laurent Moyersoen en Vitalie Schiopu ClimateCamp oprichtte. “Ons platform laat hen samenwerken met hun leveranciers om nauwkeurige inzichten te verkrijgen in de emissies en om gemeenschappelijke doelstellingen te stellen voor de vermindering daarvan.”

Wat maakt uw platform uniek? “De focus op het verzamelen van primaire data van de leveranciers, in plaats van het gebruik van benchmarks of eenmalige inspanningen aan de hand van handmatige enquêtes of projecten”, zegt Gysemans. “Dat verbetert de kwaliteit van de emissieberekeningen en biedt een accurater beeld van de doelstellingen die leveranciers hebben gesteld.”

Waar bent u actief? “ClimateCamp is actief in België en Luxemburg. We richten ons voornamelijk tot de voedings- en drankenindustrie met klanten zoals de bierbrouwers Primus Haacht en Trappisten Westmalle. Leveranciers kunnen zich aanmelden op ons platform om hun CO2-voetafdruk bij te houden en te delen met hun klanten. De klanten krijgen via hetzelfde platform inzicht in de cijfers en kunnen er samenwerken aan reductiedoelstellingen.”

Hoe gebeurt de financiering? “In een pre-zaaironde haalden we 700.000 euro op, dankzij de investeerders Ventures by Delaware, LeanSquare, Airborn en DDM Company.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content