CIM-STUDIE

Het ei is gelegd

Op een vijftigtal plaatsen in het Brusselse heeft de affichage-onderneming Belgoposter de eigen panelen beplakt met de afbeelding van een ei dat gelegd werd op 21 april 1997. Daarmee wil men de affichage-studie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) aankondigen.

In een mailing naar adverteerders en reclamebureaus om de affiche nog eens extra onder de aandacht te brengen, schrijft Belgoposter dat het leggen van het CIM-ei zowat tien jaar heeft geduurd : het laatste CIM-onderzoek over affichage dateert immers van 1986. Voor de andere media zijn er jaarlijkse onderzoeken naar het bereik bij de consumenten van 15 jaar en ouder.

Waarom heeft het zolang moeten duren ? Anny Verstegen van Belgoposter : “De methode van de studie is veranderd ; daarover moest eerst overeenstemming bereikt worden tussen de adverteerders, de mediacentrales en de afficheurs. Dat alleen heeft al vier jaar geduurd. Verder is er overlegd tot op welk niveau men nog kon spreken over representativiteit van de resultaten van de studie.”

Zo zal de affichage-studie geen cijfers geven over één straat of één paneel, maar over een bepaald gebied. “Voor de nieuwe studie zijn 11.000 mensen ondervraagd. Zou men tot op straatniveau gegaan zijn, dan had men de vragen moeten stellen aan 50.000 personen,” aldus Verstegen.

De affichage-studie bestaat uit twee delen. Het eerste is het zogenaamde traffic-stuk. Daarvoor werden de 11.000 mensen (van wie 9000 in de 24 Nielsen-steden) ondervraagd over hun dagelijkse verplaatsingen. Nieuw tegenover 1986 was dat men naging welke affiches de respondenten echt kunnen zien op de weg die ze dagelijks afleggen ; tien jaar geleden werd daar geen rekening mee gehouden. Het tweede deel van de studie geeft de inplanting van alle panelen van de verschillende afficheurs. Door de twee delen over elkaar te leggen, krijgt men een goed beeld van het bereik van de posters.

Moeten we nu weer tien jaar wachten op de volgende affichage-studie ? Anny Verstegen zegt dat de frequentie hoger zal worden, maar waarschijnlijk niet jaarlijks. In de afgelopen tien jaar is het posterlandschap drastisch gewijzigd (in steden als Brussel, Brugge en Leuven zijn de panelen uit de stadscentra verwijderd) ; ook de verkeersintensiteit is sterk toegenomen. Volgens Verstegen kan daar snel op ingespeeld worden met de nieuwe studie. De afficheurs zullen om de drie maanden de precieze plaatsen van hun panelen doorgeven : het traffic-gedeelte krijgt om de twee of drie jaar een updating.

A.V.P.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content