CEBUCO

Aanval tegen Internet

Twee weken geleden zat bij de Nederlandse reclamevakbladen ook een opgevouwen krantenpagina. Dat bleek een advertentie te zijn van Cebuco (het Centraal Bureau voor Courantenpubliciteit van de Nederlandse Dagbladpers). De afbeelding doet denken aan een computerscherm, waarop een via Internet binnenkomende illustratie wordt opgebouwd (een advertentie die onlangs in de Nederlandse kranten verscheen). In de rand onderaan het zogenaamde computerscherm staat te lezen : “33 % of 89K (3 min remaining).”

“Hoe rap de techniek ook lijkt te gaan, de opbouw van een beetje internetpagina duurt vaak nog net iets langer dan het lopen van een middelgrote krantenwijk. Niet alleen wat snelheid, ook wat leesdichtheid betreft zal het nog wel wat lichtjaartjes duren voor het internet het wint van de krant,” zo luidt de tekst van de Cebuco-advertentie. Bovendien ligt de krant direct klaar “voor iedereen die zin heeft om er eens lekker doorheen te surfen. Overal in Nederland, dus ook waar het net nog net, of nog lang niet ligt. Of misschien wel nooit zal komen.”

De aanval tegen Internet is het werk van reclamebureau Imagine. “Nou ja, aanval…” relativeert Gert-Jan Hafkamp, directeur strategie van dat Nederlandse bureau. “Wat wij doen voor Cebuco, is altijd het mediumtype dagbladen in vergelijking zetten met andere media. Deze advertentie speelt in op de hype in de reclamewereld rond Internet. Dat is de toekomst, zo wordt nu overal geroepen maar een heleboel dingen kunnen er vooralsnog niet op. Dingen bijvoorbeeld die de krant kan als geen ander. Een beeld in twee seconden bijvoorbeeld.” Dit slaat op de tijd die het oog nodig heeft om een pagina te zien. Als het op Internet “spitsuur” is, kan het opbouwen van een beeld minutenlang duren, weet Hafkamp. Ook is de zoekstructuur van het net vrij moeilijk ; bij de krant is het oog de zoekstructuur.

Heeft Imagine geen reactie gekregen uit de krantenwereld ? Ook de Nederlandse dagbladen springen immers op Internet en kondigen dat aan via paginagrote advertenties in de eigen bladen. Hafkamp : “Er zijn tegenwoordig geen krantenuitgevers meer, het zijn allemaal multimediabedrijven geworden. We hoeven er ons dus niet veel van aan te trekken. Wij werken voor Cebuco en daar gaat het alleen om de krant. Deze advertentie is ook gericht op de adverteerdersmarkt, en daar moeten de dagbladen een stevige positie behouden.” Om hun Internet-experimenten te bekostigen met het geld dat ze verdienen aan de verkoop van reclameruimte ? “Precies,” zegt Hafkamp. “Ze willen er allemaal bij zijn. Vaak is het niet meer dan dat.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content