BTW-hervorming bedreigt voortbestaan business centers

Het gaat de business centers opnieuw voor de wind. De flexibiliteit die ze bieden, is immers een niet te versmaden troef in deze tijden van onzekere conjunctuur. Toch maakt de sector zich grote zorgen: een geplande wijziging van het Belgische BTW-stelsel zou de rentabiliteit zwaar onder druk zetten.

Park Leopold, het Schumanplein, Park Atrium op de luchthaven van Zaventem, de Louizatoren, Parc de l’Alliance in Eigenbrakel, Pegasus Park en Twin Squares in Diegem, Colinnes in Waver, het zakencentrum in Aartselaar, Waregem of Oostende, Charleroi, Doornik en Bergen… Lijken het u interessante adressen voor uw kantoren? Teken dan vandaag nog… en begin er morgen te werken!

Een geintje? “Nee, helemaal niet,” zegt William Willems, directeur van Regus Belux. “Je kan de formule zelfs uitbreiden met diensten à la carte, van een persoonlijk onthaal tot een cybercafé, of met de meest geavanceerde IT-uitrusting.” Regus heeft in ons land 35.000 m2 kantoorruimte (bruto) en ongeveer 2000 werkplekken.

Business centers zijn als het ware hotels voor bedrijven: je komt en gaat wanneer je wilt, je betaalt volgens het aantal werkstations. Het enige grote verschil met een hotel is dat je drie maanden waarborg betaalt, om de risico’s van de verhuurder-dienstenleverancier te dekken.

Sector in goede doen

Qua omzet en bezettingsgraad, doet de sector van de business centers het goed. De branche kan bogen op ruim 2000 – voor het merendeel buitenlandse – klanten, en op het feit een zwaargewicht te zijn in termen van werkplekken. Ook op mondiale schaal hebben vraag en aanbod de wind in de zeilen.

Regus, en daarmee halen we alleen de grootste aan, heeft zijn wereldwijde klantenkring onlangs verdubbeld door zijn vastgoedportefeuille met 59 % uit te breiden. In totaal biedt de groep vandaag 750 tijdelijke verblijfplaatsen aan, verdeeld over zestig landen.

Bij NCI, de tweede grootste operator op Belgische bodem, met een kantorenpark van 12.000 m2 en 1000 werkstations, is men trots op de gemiddelde bezettingsgraad, die rond de 70 à 80 % schommelt. NCI profileert zich met een sterk uitgebouwde IT-infrastructuur en -knowhow. De meest recente dienst die op het Belgische, volledig in optische vezel bekabelde, netwerk wordt geboden, is de integratie van de telefonie- en het informaticanetwerk ( Voice over IP). “Daardoor kan het aantal aansluitingen beperkt worden, terwijl we toch een zeer hoge veiligheidsgraad en beschikbaarheid garanderen,” legt directeur Bernard Gross uit.

Ook de kleine operators hoor je geenszins klagen, op voorwaarde weliswaar dat ze met een toegevoegde specificiteit uitpakken. Dat geldt voor Burotel, beheerder van twee kleine business centers met een uitgesproken ‘karakter’. Voor 850 euro per m2 per jaar levert Burotel een package inclusief twee werkstations en een aantal basisdiensten (post, fax, onthaal, schoonmaak, vergaderzalen enzovoort). De beoogde klanten? “De vrije beroepen en de internationale lobbybedrijven die een zeer klein tijdelijk onderkomen in een standingvolle Brusselse woning zoeken,” antwoordt directeur Alexia Lallas. Momenteel zitten beide gebouwen van Burotel, aan de Drukpersstraat en de Congresstraat, helemaal vol.

Omdat het bedrijfsleven de afgelopen jaren snel en ingrijpend veranderd is, proberen de beheerders van businesscentra te anticiperen op de voornaamste trends. In termen van lokalisatie, inrichting, diensten, en ja zelfs recreatie. Het is ook geen geheim dat het beheer van het operationele risico, de mobiliteit en diensten met ‘een toegevoegde intellectuele waarde’ de sleutelwoorden voor de komende vijf jaar zijn. “Tegenwoordig maakt geen enkel weldenkend mens nog plannen op een termijn van drie à vier jaar,” stelt William Willems. “En het overheersende ontwikkelingsmodel schrijft voor om op zijn best de onzekerheid en de wisselvalligheid van de markt te beheren en er zelfs op te anticiperen. Om winstgevend te blijven, moeten bedrijven vandaag drie strategische uitgaven streng beheersen: loonkosten, vastgoed en technologie. Voor die twee laatste posten dragen wij een sleutel-op-de-deur oplossing aan: de ondernemer legt een bedrag op tafel dat overeenstemt met zijn middelen voor een reeks kosten en omschreven diensten. Hij kan daarbij rekenen op een snel beschikbaar, nauwkeurig aanbod én hij kan zijn nettokosten in toom houden. Voor de allergrootste klanten leveren wij een navenante begeleiding en wij schrikken er niet voor terug om met open boeken te werken. We gaan er immers van uit dat de klant steeds oordeelkundiger is.”

Sector in gevaar

Ondertussen blijft de markt van de kantoorverhuur in het slop zitten. Een evolutie die niet zonder gevolgen blijft. Zo zien we steeds meer eigenaars die – met de neus gedrukt op de dalende bezettingsgraad van hun gebouwen – gratis decoratieve inrichtingen en meubilair aanbieden aan hun toekomstige klanten. Of die beveiligings-, domotica- of informatica-uitrustingen verschaffen, en daarmee concurreren met bepaalde diensten die geboden worden in de all-in servicepakketten van de business centers. Een concurrentie die sommigen geoorloofd en anderen oneerlijk vinden.

Een ander dreigend gevaar dat de groten van de sector nog meer zorgen baart, is een mogelijke aanpassing van het BTW-stelsel. Doordat zij zich baseren op een complete en geïntegreerde infrastructuur, verlenen de business centers een dienst die vaak complex en hybride is. Behalve een gemeubelde en uitgeruste kantoorruimte, hebben de klanten van business centers ook toegang tot ‘gemeenschappelijke’ infrastructuur (telefoon, fax, fotokopieerapparatuur, vergaderzalen, parking, toiletten, restaurant, receptie enzovoort) en kunnen zij soms op verzoek gebruikmaken van diverse diensten (secretariaat, vertaling, boekhoudkundige diensten enzovoort).

“Op BTW-vlak beschouwde de administratie business centers tot voor kort als gemengde belastingplichtigen: het ter beschikking stellen van kantoren waarop een exclusief recht van genot is toegestaan, werd beschouwd als vastgoedverhuur vrijgesteld van BTW,” legt Pierre-Philippe Hendrickx, partner van het advocatenbureau Liedekerke-Wolters-Waelbroeck-Kirkpatrick uit. “Het ter beschikking stellen van gemeenschappelijke ruimtes en het verlenen van diensten werden dan weer als aan belasting onderworpen prestaties beschouwd. Twee recente arresten, van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap ( nvdr – het arrest-Temco) en van het hof van beroep van Gent ( nvdr – het arrest-Westinform), verplichten de administratie haar positie te herzien over het recht op BTW-aftrek van business centers.” Hendrickx is de raadsman van Bobca, de Belgische Vereniging van Zakencentra, en van NCI, een direct slachtoffer van de huidige vaagheid op dit gebied.

Ook de belastingexperts van Deloitte volgen het dossier op de voet op: “Wij hebben vernomen dat de administratie binnenkort commentaren zal publiceren waarbij het stelsel van de vrijgestelde prestaties van bedrijven- en dienstencentra zal worden gepreciseerd. Wij zijn benieuwd of de administratie het standpunt van het hof van beroep van Gent zal volgen,” zegt Ivan Massin, director indirect tax bij Deloitte.

De sector is er niet gerust in. “Als wij het huidige fiscale stelsel verliezen en de BTW niet langer kunnen recupereren, zijn wij virtueel failliet. Dan zullen we onze prijzen moeten optrekken en zijn onze diensten niet meer concurrerend,” stelt Bernard Gross, die de schade op tientallen miljoenen euro’s becijfert. Ook William Willems is verontrust. Hij wil zo snel mogelijk een specifiek statuut. “Onze voornaamste business is het groeiende dienstenpakket dat wij aanbieden. Het vastgoedaanbod is bijzaak, zoiets als de verpakking.”

Philippe Coulée

“Als wij het huidige fiscale stelsel verliezen en de BTW niet langer kunnen recupereren, zijn wij virtueel failliet.” (Bernard Gross, NCI)

Wie zijn intrek neemt in een business center, kan meestal beschikken over een aantal extra diensten: van een persoonlijk onthaal tot een cybercafé.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content