B MW haalde de jongste weken de pers met zijn C1, een nieuw voertuig (125 cc) dat het midden houdt tussen een auto en een scooter.

De C1 heeft een kooiconstructie en de bestuurder draagt een veiligheidsgordel. Daardoor is het voertuig veilig genoeg om er zonder helm mee door het verkeer te rijden. BMW nodigde in maart de pers uit naar Spanje om de C1 daar uit te testen. In dat land mag men al zonder helm met de C1 rijden, in België kan dat nog niet.

De C1 is in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Frankrijk en Italië op de markt. In ons land zijn er al enkele exemplaren van besteld, maar de eigenlijke introductie is uitgesteld totdat ook hier wettelijk zonder helm kan worden gereden – net zoals in de zes andere landen waar de C1 al is gelanceerd. Dat is nu immers net de unique selling proposition van het voertuig.

“Het is helemaal niet de bedoeling dat bestuurders van de C1 een helm dragen,” zegt Christophe Weerts, woordvoerder van BMW Belgium. “We zijn tot nu toe afhankelijk van de overheidsbeslissing. De ministerraad heeft het rijden zonder helm met de C1 al goedgekeurd. Nu moeten ook nog de gewesten en de Raad van State hun fiat geven.” Weerts verwacht dat die toestemming er in juni of juli komt.

Had het dan wel zin persbelangstelling uit te lokken voor een product dat misschien maar over twee, drie maand op de markt komt? Als de ministerraad geen positieve beslissing had genomen, zou BMW de pers niet hebben ingeschakeld, zegt Weerts. Maar nu kan men toch al een vraag creëren.

Over reclameactiviteiten kon BMW België nog niets vertellen, maar Weerts verwacht wel dat de campagne zal zijn gefocust op mobiliteit. In Duitsland stonden al advertenties in grote publieksbladen als Stern. Het doelpubliek zijn niét de motorrijders, maar mensen die elke dag met hun wagen in de file zitten: ‘gewone’ mensen en executives. Het komt er nu op aan hen te laten overschakelen van vier op twee wielen.

Volgens de BMW-woordvoerder is het concept van de C1 volledig nieuw. “Dit is een stadsvoertuig. Bedoeling is niet dat men ermee rijdt op het platteland.” En dat blijkt ook uit de geografische ligging van de dealers: de C1 zal op 35 plaatsen – 27 autoconsessiehouders en acht motordealers – verkrijgbaar zijn, en alle verkooppunten liggen in de buurt van steden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content