Bellen à la carte
Voorafbetaalde calling cards zijn al een alledaags verschijnsel. Je kan er nationaal en internationaal mee telefoneren. Een geleid bezoek in de prijzenjungle.
Eerst waren ze voorbehouden voor reizende zakenlui. Nu zijn ze gedemocratiseerd en een volwaardig segment in meer dan 100 landen: de voorafbetaalde calling cards. De Belgische markt alleen al is officieus goed voor 100 miljoen frank per maand. Er is The Phone Card van InTouch Telecom, XL Call van Expercom (100% filiaal van Belgacom), Phone Pass van Belgacom, EconoCard van Econophone, WorldXchange, Allo le Monde, Gnanam, Telecom Center Card, Telerific, Bing en dies meer. Hoewel ze discreet blijven over hun resultaten, zouden sommige van deze leveranciers hun omzet met 10% per maand zien stijgen. InTouch – een van de eerste bedrijven die het avontuur waagde – zou maandelijks 250.000 à 300.000 kaarten verkopen en 40% à 50% van de Belgische markt in handen hebben.
De sleutel
Voorafbetaalde kaarten bieden tal van voordelen: een uitgebreid distributienet, een grote vrijheid, een eenvoudig gebruik en voordelige tarieven. Naargelang de operatoren zijn de kaarten dan ook te koop in de boek- en dagbladhandels, grootwarenhuizen, tankstations, spoorstations, wisselkantoren, postkantoren en nachtwinkels. De verkooppunten zijn talrijk omdat de handelaren meestal een flinke commissie op de verkoop krijgen.
Wie een kaart koopt (200, 500 en 1000 frank), betaalt op voorhand de kosten van zijn gesprekken aan de operator. Dit biedt hem de mogelijkheid zijn budget beter te beheren en niet achterover te vallen wanneer hij op het einde van de maand zijn factuur krijgt. De kostprijs per minuut gesprek is steeds dezelfde, alleen het aantal beschikbare eenheden is groter op de kaarten van 500 en 1000 frank. Bovendien zijn ze klaar voor gebruik: u koopt, u krabt en u kan telefoneren van om het even welke toetsentelefoon, waar en wanneer u dat wenst, in België of in het buitenland, tot de eenheden opgebruikt zijn. Elk toestel binnen handbereik zal het doen: privé of openbaar, vast of mobiel, in een hotelkamer, op kantoor, in het restaurant,… Zoeken naar een telefooncel, muntstukken of een telekaart horen er niet meer bij.
Gemakkelijk
In tegenstelling tot de telekaart, moet de calling card niet in de gleuf worden gestoken, maar fungeert ze als een geheugensteuntje. Concreet gebeurt het zo: de gebruiker krijgt toegang tot de centrale van de operator via een groen nummer (0800) of een lokaal nummer (078), vervolgens kiest hij de vertrouwelijke code die verborgen is onder het zilveren laagje dat weggekrabd moet worden en daarna het nummer van zijn correspondent. De communicatie wordt beheerd door een computer die ze doorzendt naar de eindbestemming. De duur van het gesprek is afhankelijk van het bedrag van de kaart, van de bestemming en van de gekozen toegangsmodus. Het gebruik van een 0800-nummer (ook toegankelijk voor de gsm-toestellen) wordt gecompenseerd door tarieven die iets minder voordelig zijn dan via de 078. De 078-oproep (die een zonale kost impliceert, waar de oproeper zich ook in België bevindt) wordt door Belgacom gefactureerd (2 frank per minuut tijdens de piekuren, 1 frank per minuut tijdens de daluren). Alleen het internationale parcours wordt van de kaart afgetrokken.
Het merendeel van de voorafbetaalde kaarten kan ook in het buitenland worden gebruikt. Het volstaat een toegangspunt te bellen in het land waar men zich bevindt.
Discountprijzen
De tarieven worden continu verlaagd omwille van de concurrentie. Gevolg: prijzen die 10% tot zelfs 75% lager liggen dan wanneer u thuis gewoon de hoorn opneemt (zie de tarieventabel met twee concrete voorbeelden uit het honderdtal door de verschillende operatoren voorgestelde bestemmingen).
De verschillende operatoren komen telkens met nieuwe diensten: keuze van de taal, aankondiging van het beschikbare krediet, gratis informatiedienst 24 uur op 24, confidentialiteit, encryptiesysteem van de gesprekken (Econophone). Econophone biedt ook – via de National Prepaid Card – reisdiensten (verbindingen met de callcenters van Virgin Express en City Bird) en andere diensten, zoals het reserveren van een theaterzetel bij Fnac, het bestellen van een taxi of het contacteren van de medische hulpdiensten. De operatoren bieden eveneens hun diensten aan bedrijven als nieuwe promotiesteun of als naamkaartje. Het is dus niet zo verwonderlijk dat men bij de scratchfanaten tegenwoordig niet enkel meer zakenreizigers vindt, maar ook studenten, families wiens leden over de hele wereld verspreid zijn en al degenen die hun uitgaven onder controle willen houden. Toch moet nog gezegd worden dat een gewoon zonaal gesprek met een kaart nog steeds duurder uitkomt dan wanneer men een vast toestel gebruikt of vanuit een telefooncel belt.
Een jungle
Zelfs indien de tarieven laag zijn, loont het de moeite de promoties van de operatoren te vergelijken. Buiten de maatschappijen die goed in de markt liggen, is er dikwijls een gebrek aan transparantie. Bepaalde operatoren blijken moeilijk te identificeren of werken op het randje van de rendabiliteit. En zelfs eronder. In februari 1999 zag Belgacom zich verplicht het 0800-nummer (een internationaal groen nummer) van de Franse maatschappij FST, leverancier van de voorbetaalde kaart Victoria, te desactiveren. De operator was immers failliet. Zijn kaart, in 1998 op de markt gebracht en gebaseerd op agressieve tarieven, steunde enkel en alleen op deze internationale toegangspoort. Alle internationale doorverzendingscommunicaties (voor het merendeel vanuit België, Duitsland en Italië) gebeurden dus op zijn kosten. Na de desactivering bleef de kaart frauduleus te koop in de nachtwinkels van Brussel, wat op enkele maanden tijd de oplichters zowat 300 miljoen frank heeft opgebracht.
Fraude op grote schaal blijkt echter uitzonderlijk. Voor de consument blijft het enige ongemak bij het gebruik van die kaarten de verplichting een indrukwekkende reeks cijfers te moeten intoetsen vóór elke oproep: 0800, vertrouwelijke code, nummer van de correspondent. Niet zelden een moeizame operatie. Let ook op de vervaldatum van de kaart. Meestal zes maanden (Econophone, WorldXchange), soms een jaar (Belgacom, InTouch, Expercom). In elk geval voldoende tijd om onbezorgd te babbelen tot grote voldoening van de operatoren.
FABIEN VAN EECKHAUT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier