Balanceren op het web
Overnames van familiale KMO’s leveren vaak sterke persoonlijkheden op met een aangeboren onafhankelijkheid. Didier Van den Eynde, de nieuwe gedelegeerd bestuurder van Belgium AdValvas, is zo iemand.
Na zijn opleiding in de economische en financiële wetenschappen (Ichec), begon hij zijn carrière bij Soumillon, een Belgische invoerder en distributeur van tijdschriften. Een logische stap, want het bedrijf was door zijn grootvader gesticht en werd in die periode door zijn moeder geleid. Hij leerde er het product kennen – de pers – en nam samen met zijn tweelingzus de leiding van de KMO op zich.
Een managersfunctie? Die vond hij enkele maanden later buitenshuis, in de commerciële activiteiten van Tondeur Diffusion, dat als nummer twee in de sector het familiebedrijf “om voor de hand liggende complementariteiten” overnam. Van den Eynde voelde zich niet op zijn plaats. “De groeicijfers in de sector zijn vrij laag,” legt hij uit. “En je kan de distributie van 4000 tijdschriften nooit van nabij volgen. Ik had vreemd genoeg het gevoel dat ik mezelf herhaalde.”
Met de mountainbike in de koffer trok hij er een half jaar op uit, terwijl hij nadacht over zijn toekomst. Internet begon hem te interesseren – maar voorlopig bleef het daarbij: hij werd marketingconsultant bij het reclameagentschap The Sales Factory.
Later werd hij aangesproken door de twee stichters van AdValvas met wie hij bevriend is. “Ik had de indruk dat het te technisch zou zijn,” vertelt hij. Van den Eynde is ervan overtuigd dat marketing en verkoop zijn sterke punten zijn, maar “na een eerste creatieve fase moeten ook sites een economisch model en een structuur vinden. In een wereld die zo snel evolueert, kon ik mijn weg vinden.” Hij kwam snel in de ban van het product en van de sector, en aanvaardde het voorstel van AdValvas.
Als nieuwkomer wordt hij gefascineerd door de sterke groeimogelijkheden van internet. “We moeten ons publiek binden door onze inhoud te ontwikkelen,” zegt hij. “Met een echt onafhankelijke redactionele lijn moeten we nieuwe evenwichten vinden, en de inkomstenbronnen en de functies die de site aanbiedt diversifiëren.”
Naast al die nieuwe uitdagingen (het scheppen van consumptiereflexen, het publiek inwijden in internet als instrument…) heeft Van den Eynde nog heel wat ideeën die hij tijdens zijn ‘sabbatmaanden’ heeft verzameld. Ideeën die elkaar aanvullen, zoals telewerk of de ontwikkeling van deeltijds werk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier