Audi Brussels profiteert van Duitse schrootpremie
De tijdelijke werkloosheid in de Audi-fabriek in Vorst werd vorige week per direct opgeschort. Met dank aan de Duitse schrootpremie. België ziet geen ruimte om ook zo’n systeem in te voeren.
Wat is de schrootpremie?
Dat is een premie die wordt toegekend aan wie zijn auto van bijvoorbeeld tien jaar oud inlevert en vervangt door een nieuw en milieuvriendelijker exemplaar. In ons land stelde minister van Economie en Vereenvoudiging Vincent Van Quickenborne (Open Vld) midden januari voor om een premie van 2500 euro toe te kennen. De budgettaire kostprijs zou volgens hem volledig worden terugverdiend door de meerinkomsten uit de belasting op inverkeer-stelling van nieuwe wagens. De ministerraad besliste vorige vrijdag om geen premie toe te kennen, voornamelijk uit vrees dat de maatregel wel degelijk financiële gevolgen zou hebben.
Hoe kan Audi Brussels er dan van profiteren?
In maart en april moet de fabriek 6650 VW Polo’s extra maken, bovenop de normale 5000 per maand. Dat komt door het succes van de maatregel in Duitsland. De regering-Merkel voerde de maatregel in in navolging van Frankrijk, later gevolgd door onder andere Spanje, Oostenrijk, Luxemburg en Portugal. Daarbij wordt een dubbele bedoeling nagestreefd: zowel de automobielsector een duwtje in de rug geven, als het wagenpark vergroenen. Volgens voorzitter Pierre-Alain De Smedt van Febiac zijn die gevolgen ook merkbaar op het terrein. “De landen die het snelste de premie invoerden, hebben een merkbaar lagere daling van de autoverkoop genoteerd in januari. Frankrijk zakte met 7,9 procent, Duitsland met 14,2 procent. Terwijl in heel Europa 26,5 procent minder auto’s werden verkocht.”
In Duitsland wonnen vooral compacte stadsauto’s enorm aan populariteit. De lagekostenauto Dacia Logan is al voor de rest van het jaar uitverkocht bij onze oosterburen. Audi Brussels bereidt zich voor om de Audi A1 te maken, maar bouwt intussen de Polo, een compacte stadsauto van Volkswagen. Hoewel dat model binnenkort wordt vernieuwd, profiteert ook de Polo van het succes. Normaliter zou de productie van het model tegen de herfst eindigen, maar door het succes van de schrootpremie gaat de bouw mogelijk nog een tijdje langer door.
Zijn er ook negatieve gevolgen?
De Vlaamse Automobilistenbond meent dat de maatregel eerder het smogprobleem vergroot. “Omdat bij de toekenning enkel de CO2-uitstoot als criterium wordt gehanteerd, stimuleert dit de aanschaf van kleine dieselwagens, die vaak worden gebruikt in een stedelijke omgeving, en de aankoop van dieselwagens zonder roetfilter, omdat verscheidene modellen die in aanmerking komen voor de CO2-korting niet zijn uitgerust met een roetfilter”, klinkt het. Ook andere waarnemers wijzen erop dat in de praktijk vooral de eigenaars van kleinere wagens hun auto vervangen, terwijl het net de grotere zijn die voor de hoogste CO2-uitstoot zorgen. Ten slotte worden ook de economische baten betwist, omdat door de premie de crisis vooral in de tijd wordt gespreid. “Tja”, reageert De Smedt, “zo kan je alles bekritiseren. Dat komt neer op zeggen: sterf even, en nadien zal het beter gaan. Al vinden wij het vooral belangrijk dat er duidelijkheid is: door de aankondiging dat er mogelijk een premie kwam, begonnen de consumenten nog meer te twijfelen.”
Blijven we dan maar met een vervuilend wagenpark rondrijden?
De fiscale voordelen voor schone voertuigen blijven overeind. Dat zijn er drie: een aankoopkorting van drie procent voor wie een wagen koopt die minder dan 115 gram CO2 per kilometer uitstoot, en zelfs van vijftien procent indien de uitstoot minder dan 105 gram bedraagt; de bonus-malus-regeling in Wallonië; en een subsidie voor 80 procent van de kosten met een maximum van 400 euro, van Vlaams minister Hilde Crevits om recente dieselwagens met een retrofit-roetfilter uit te rusten. (T)
Door Luc Huysmans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier