ANTOINE. DE TAPKONING
Wat doet een exporterende tapfabrikant tegen een sterke frank ? Hij produceert ter plaatse.
Bier in het glaasje tappen, met net dezelfde kwaliteit als het bier van het vat. En daarmee een jaarlijkse omzet van een half miljard halen. Daarvoor zorgt de NV Antoine, de Belgische marktleider voor de vervaardiging van materiaal voor het tappen van bier. Bierpompen, tapkasten, koelinstallaties, druiprekken en spoelbakken worden door de 62 werknemers in de Anderlechtse industriezone, naast het kanaal, geproduceerd of geassembleerd. “Wij bezetten 65 % van de Belgische markt, ” vertelt gedelegeerd bestuurder Pierre Antoine (de naaste konkurrent, Molinet uit Tienen, heeft een jaaromzet van 200 miljoen). “De kwaliteit van het materiaal op de markt is vandaag gelijkwaardig. Onze meerwaarde ligt op technologisch vlak. Bier tappen is een echte kunst. Het vocht in het glas moet net dezelfde kwaliteit bezitten als dat in het vat. ” Bier getapt met te veel druk op het vat doet de maag zwellen en dus de lust naar bier verslappen. Te weinig druk maakt het bier “plat”, wat aanleiding geeft tot hoofdpijn en slechte vertering.
In 1932 start vader Gaston het bedrijf. Vandaag is het nog steeds 100 % in familiehanden ; de opvolger, zoon Eric, staat klaar. Het atelier omvat drie werkplaatsen. In een eerste worden jaarlijks 3500 koelinstallaties geassembleerd, in een tweede worden druiprekken en spoelbakken geproduceerd (jaarlijks 7500 standaard-stukken en 1500 op maat), in een derde de bierzuilen, leidingen onder druk en tapkranen. Jaarlijks vliegen er 50.000 tapkranen de deur uit, waarvan de helft wordt geëxporteerd. “De globale export bedraagt een derde. Al 25 jaar gaan we naar het buitenland, maar de laatste jaren is het onze enige groeimarkt. Jaarlijks gaat de export met een tiende vooruit. De Belgische markt blijft status-quo. ” Het aantal cafés is immers sterk gedaald en blijft achteruitgaan (minder dan 30.000 nu), maar de blijvers zijn beter uitgerust. Ook de stijging van de speciaalbieren zorgt voor een uitbreiding en een specializatie van het materiaal. Tenslotte houdt het grote verloop in de sektor (een cafébaas houdt het gemiddeld zeven jaar uit) de afzet van Antoine op peil.
De belangrijkste exportmarkten zijn de landen van de Europese Unie, Venezuela en Israël. Meestal werkt Antoine via exclusieve verdelers. Maar in Italië werd in 1993 een eigen filiaal, 100 % eigendom van Antoine, opgericht. “De Belgische frank is heel sterk, de invoerrechten zijn hoog. Toen daar bovenop de Italiaanse lire devalueerde, besloten we drie vierde van de produktie ter plaatse te maken”.
PIERRE ANTOINE (ANTOINE) Export is de jongste jaren de enige groeimarkt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier