ALLES VOLGENS PLAN

Industriezones zijn doolhoven. Wie sakkert er nooit op zoek naar het juiste bedrijf? Uitgeverij Bezelic biedt – voorlopig alleen in West- en Oost-Vlaanderen – de oplossing met gerichte stratenplannen.

Dat industriezones nood hebben aan een duidelijke bewegwijzering, is een open deur intrappen. Kamers voor Handel en Nijverheid horen steeds weer van de leden dat hun klanten zo moeilijk de bedrijven vinden. Steven Debrauwere, de 28-jarige zaakvoerder van uitgeverij Bezelic, greep die opportuniteit. Samen met de Kamers ontwierp hij een reeks straten- en informatieplannen van industriezones. Twee jaar geleden verscheen het eerste plan, vandaag liggen er zeventien exemplaren op tafel. Voorlopig zijn alleen West- en Oost-Vlaanderen volledig, maar het is de bedoeling om over twee jaar heel het land economisch in kaart te brengen.

“Er is een duidelijke behoefte aan een effectieve bewegwijzering,” weet Steven Debrauwere. “Maar belangrijker is dat onze plannen ook informatie bieden aan bedrijven. Door onze plannen weet men waar leveranciers te vinden zijn. Of men kan efficiënter aan prospectie doen.” De specialist in bedrijveninformatie Kompass prospecteert bijvoorbeeld op basis van het werk van Bezelic.

De stratenplannen kregen de gepatenteerde naam Indu-Plan. Elk plan bevat 200 tot 250 bedrijven. “België telt 150 belangrijke industriezones. Vandaag brengen we twaalf plannen per jaar uit. Op termijn wordt dit aantal uitgebreid tot zeventig. Er zijn dus nog groeimogelijkheden. Om de twee jaar willen we de plannen vernieuwen.” Elke editie omvat gemiddeld 10.000 exemplaren. Slechts een kwart wordt verkocht, het merendeel via een abonnement. De meeste plannen, zefbedruipend door advertenties, worden gratis verspreid via de Kamers van Handel en Nijverheid.

Bvba Bezelic, in 1995 opgericht, boekte in 1997 een omzet van 9 miljoen frank. Voor 1998 voorziet Debrauwere een stijging met 5 miljoen frank. Vandaag werkt de zaakvoerder nog met vier losse medewerkers, maar de eerste voltijdse werknemer wordt weldra aangeworven.

Indu-Plan kan men inmiddels ook via Internet raadplegen. De site is pas drie maanden jong en werd al 18.000 keer bezocht. Het voordeel van de site is onder meer de vlotte actualisering. Bedrijven corrigeren de eigen gegevens op de Indu-plannen, indien er zich wijzigingen voordoen. Ook de Internet-site wordt gefinancierd door reclame.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content