AIR FRANCE SPOORT VANUIT RIJSEL
SLECHT VOOR SABENA.
Goed nieuws voor alle inwoners van de zuidelijke contreien van Oost en West-Vlaanderen : vanuit het nieuwe treinstation Euro Lille in Rijsel vertrekken nu dagelijks 8 TGV’s richting Parijs (en terug). Vanaf volgende zomer zullen dat 16 dagelijkse verbindingen zijn. De hoge-snelheidstrein brengt u in Parijs, bij Euro Disney of op de luchthaven Charles de Gaulle waar dagelijks zo’n 800 internationale vluchten vertrekken naar alle delen van de wereld.
Slecht nieuws voor Sabena : bepaalde zetels op die TGV’s worden nu uitgebaat en gecommercializeerd in samenwerking met Air France, dat in Euro Lille een eigen info- en incheckbalie heeft geïnstalleerd. Door het samenwerkingsakkoord van de Franse spoorwegen (SNCF) en Air France zijn de uurroosters van beide partijen op elkaar afgestemd, zodat een trajekt met de TGV uit Rijsel een tamelijk korte verbindingstijd met een vlucht mogelijk maakt.
Air France heeft deze nieuwe air/fer-dienst vorige week officieel ingehuldigd. Sinds eind vorig jaar promoot de Franse luchtvaartmaatschappij ook een limousineservice naar Charles de Gaulle voor reizigers die vanuit België op haar lange-afstandsnet in zaken- of eerste klasse vliegen en geen goede verbinding vanuit Brussel hebben. Van waar die plotse aktiviteit in ons land ? Vreest Air France dat met de verkoop van haar participatie in Sabena een lukratieve feeder-lijn vanuit Brussel naar Charles de Gaulle en haar eigen lange-afstandsnet (een veelvoud van dat van Sabena) zou kunnen wegvallen ? Deze twee akties wijzen er in ieder geval op dat Air France zijn terugtrekking uit Sabena grondig aan het voorbereiden is door haar marktpositie in België/Vlaanderen eerst veilig te stellen.
OUD ZEER.
Sabena en Zaventem verliezen reeds lang klanten uit Zuid-Vlaanderen aan Rijsel, omdat de bereikbaarheid per wagen van de luchthaven van Lesquin groter is dan die van Zaventem. De aanhoudende files richting Brussel, op de Ring en op de weg naar de luchthaven zelf (waar werken aan de gang zijn) maken onze nationale luchthaven in de ochtendspits kwasi onbereikbaar. Kortrijk-Rijsel met de wagen is een half uur, Kortrijk-Brussel anderhalf. Rijsel-Parijs met de TGV is 50 minuten, Brussel-Parijs met het vliegtuig 55 minuten.
Dat de drain groter zou worden met de komst van de TGV werd al lang gevreesd, ook door Sabena-voorzitter Pierre Godfroid die, anderzijds, waarschijnlijk nooit had durven dromen dat zijn partner bijna ex-partner zelf deze transportmogelijkheid zou commercializeren. De reiziger kan bij Air France nu één ticket kopen : TGV – Air France (en zelfs andere luchtvaartmaatschappijen die vanuit Charles de Gaulle vliegen).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier