ADVANTRA INTERNATIONAL
Op vrijdag, 11 december, tekende het Belgische Advantra International met Philips een “letter of intent” voor de overname van de semafoondivisie van de Nederlandse elektronicareus. “Met die deal worden we de vierde grootste speler op de wereldmarkt voor one way pagers,” zegt Guido Dumarey (38 j.), CEO en hoofdaandeelhouder van Advantra – de holding die sinds deze zomer Page+ en de Ieperse semafoonproducent Acyclon overkoepelt.
Het akkoord komt net op tijd voor Acyclon dat zijn omzet dit jaar met 43% zag zakken – eind dit jaar wordt zo’n 200 miljoen frank geboekt, tegenover 346 miljoen in 1997. Het winstniveau daalde van 80 naar 6 miljoen frank. Die forse aderlating is te wijten aan de tegenvallende groei in de Europese semafoniemarkt, die gebaseerd is op de Ermes-norm (zie blz. 32).
“We hebben alle hens aan dek moeten roepen,” geeft Guido Dumarey toe. Wereldwijd telt de (Amerikaanse) standaard Flex vandaag meer dan 30 miljoen abonnees tegenover slechts 2 miljoen voor Ermes. Hierdoor heeft de O&O-cel van Acyclon vliegensvlug moeten omschakelen naar het succesvollere Flex.
“Vanaf januari 1999 staan we klaar met de productie van Flex-semafoons,” zegt Dumarey, die nu samen met Bernard Vandekerckhove (37 j.) Advantra International leidt. “En vanaf juli zullen we de eerste Reflex-pagers voor two way paging kunnen aanbieden.” Daarmee hoopt Advantra alsnog in te pikken op de snelle (technologische) evolutie voor semafonie in de VS – waar de penetratie reeds 18,6% bedraagt (tegenover een povere 1,5% in Europa).
Dankzij de Philips-overname krijgt Advantra nu zicht op een extra productiecapaciteit van 1,2 miljoen semafoons. Ter vergelijking: dit jaar fabriceerde Acyclon (slechts) 80.000 pagers in Ieper. Het leeuwendeel van de productie (85%) verschuift hierdoor naar Guadalajara in Mexico. Acyclon (dat voortaan Advantra Belgium heet) tekent voor 15% – “het vijftigtal werknemers blijft er behouden,” aldus Dumarey.
Advantra wil zich voortaan exclusief terugplooien op de semafoonproductie. Begin dit jaar reef de groep met Page+ een licentie binnen als semafoonoperator in België. Die plannen worden nu opgegeven. “Onze ambities om een semafoonnet uit te baten, zijn zo goed als begraven,” bevestigt Guido Dumarey. Twee weken terug maakte ook Belgacom bekend dat het zijn investeringen in de uitbouw van het moderne (Ermes-)semafoonnet stopzet. Hierdoor komt ons land zonder effectieve (digitale) semafoonoperator te zitten.
“We mikken op een totale omzet van 1,6 miljard frank voor volgend jaar,” zo plant de Advantra-topman. Het marktaandeel van de Belgische semafoongroep in het segment van de one way paging bedraagt nu wereldwijd ongeveer 3%. Directe concurrenten zijn Motorola (66%), Nec (9%) en Panasonic (5%).
Een overnameprijs voor de Philips-deal werd niet bekendgemaakt. Advantra International is wel van plan om zijn kapitaal – dat nu 202 miljoen frank bedraagt – in januari 1999 te verhogen met 125 à 200 miljoen frank. “Op 25% van die private plaatsing is al ingetekend,” zo meldt Guido Dumarey. Twee van de intekenaars zijn de West-Vlaamse investeerders Jean Braem (64 j.) en Freddy Gysel (64 j.), die aan de basis lagen van Gentse industriële groep Punch International (zie Trends, 10 september 1998). Elk van hen houdt 12,5 miljoen frank klaar. Dumarey zelf is naar eigen zeggen bereid 25 miljoen op tafel te leggen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier