2B OR NOT 2B
De impact van on line-retailers als Amazon.com op de economie is klein bier vergeleken met wat er nog moet komen. De internetschok zal immers niet via de business to consumer-handel maar wel via de business to business ( B2B)-handel door de economie worden gejaagd. Vandaag groeit B2B in de VS snel, straks explosief. Ook Europa en Azië kunnen niet lang meer achterblijven, menen ze bij zakenbank Goldman Sachs.
De Amerikaanse B2B-handel via internet was in 1998 goed voor een transactiewaarde van 39 miljard dollar. In 2004 zou dat bedrag volgens Goldman Sachs oplopen tot 1500 miljard dollar (zie grafiek 1: B2B-handel op internet), of een jaarlijkse B2B-groei met 84%. Dat is niet eens zo gek veel omdat nu maar 0,5% van de inter-businesstransacties verlopen via internet. Dat aandeel zou tegen 2004 slechts tot 10% stijgen.
Martin Brookes en Zaki Wahhaj, beiden analist bij Goldman Sachs, onderzochten de impact van deze B2B-revolutie op de groei, de inflatie en de interestvoeten. Hun conclusies:
B2B zal het bruto binnenlands product (BBP) in de geïndustrialiseerde landen op lange termijn met 5% opkrikken (zie grafiek 2: Impact van B2B op BBP).
De komende tien jaar zal de economische groei jaarlijks 0,25% hoger zijn.
Op lange termijn zal de inflatie, in tegenstelling met de gangbare verwachtingen, onveranderd blijven.
Aandelen horen op termijn bij de grote winnaars, dankzij hogere omzetten en winsten.
In enkele sectoren kunnen de winstmarges onder druk komen. Marges zijn vooral kwetsbaar bij de toeleveranciers.
Op middellange termijn bestaat er een risico dat het monetaire beleid strakker moet om de inflatie af te koelen. Inflatie is mogelijk als gestegen aandelenkoersen de consument tot te veel uitgaven verleiden. Vooral in de VS is dit risico aan de orde.
Hoe komen de analisten tot deze besluiten?
In de eerste plaats kan B2B tot besparingen leiden in de toeleveringskosten. On line-bevoorrading verruimt zo de aanbodkant van de economie. De autoconstructeurs Ford en General Motors bijvoorbeeld kondigden onlangs de introductie aan van een toeleveringssyteem dat gebaseerd is op internet. Ford en GM verwachten dat hierdoor de toeleveringsfactuur met 20% zal dalen. Niet verwonderlijk, want de constructeurs hebben een enorm complexe toeleveringsketen: ze tellen elk liefst 30.000 toeleveranciers. Goldman Sachs berekende dat het internet de totale kostprijs van een auto met 14% kan doen dalen.
De tabel (Besparingen dankzij B2B op internet) toont wat B2B vermag in andere sectoren. De analisten hebben de besparingen in zeventien sectoren geschat en berekenden de totale kostenverlaging voor de economieën van de VS, Japan, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Blijkt dat de gemiddelde kostendaling dankzij goedkopere toelevering ongeveer 5% bedraagt. Een deel van die besparingen komt ook van productiviteitsverbeteringen bij toeleveranciers en een deel van dalende marges.
Ten tweede zal B2B niet alleen de kosten drukken, maar ook zorgen voor extra vraag van de consumenten, en dat op twee manieren:
– Als aandelenkoersen anticiperen op de verhoogde winstvooruitzichten dankzij de inzet van internet zullen hogere koersen zorgen voor meer vermogende en dus meer consumerende gezinnen, die zo het toegenomen aanbod zullen opslorpen. Mogelijk moeten de interestvoeten, vooral in de VS, zelfs omhoog om de consumptiedrift af te remmen.
– Mocht die stijging in de vraag er niet vanzelf komen, dan kunnen de centrale banken een handje toesteken door de interesten te verlagen. De centrale banken hebben immers allemaal een inflatiedoelstelling. Drukt B2B de inflatie, dan hebben de centrale banken de ruimte om een soepeler monetair beleid te voeren zodat de inflatie onveranderd blijft. Dit scenario is op middellange termijn het meest waarschijnlijk in Europa en Azië.
Het eindresultaat van een stijgend aanbod én een stijgende vraag is een hoger BBP bij een stabiele inflatie. Of precies wat nu gebeurt in de VS.
‘The Schocking Economic Effect of B2B’, Martin Brookes & Zaki Wahhaj, Goldman Sachs.
Info: Tel. (00-44)171.774.1000.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier