Europees consumentenvertrouwen op pre-crisisniveau

Het Europese consumentenvertrouwen bevindt zich opnieuw op het nivea van voor de crisis. Dat blijkt uit de Barometer van het consumentenvertrouwen die de Europese Comissie maandelijks publiceert. Het herstel is echter nog broos.

De Europese index van het consumentenvertrouwen klokte in april af op -5,8 voor de EU en -8,7 voor de Eurozone. Concreet betekende dat een stijging van de index met 0,8 resp 0,6 punten. Het consumentenvertrouwen in de Eurozone bereikt daarmee weer het niveau van eind 2007, voor de uitbraak van de financiële crisis. Het langetremijngemiddelde van -13 punten wordt zo ruimschoots overstegen. Dat de Europese consument weer wat optimistischer wordt, heeft volgens waarnemers te maken met het, weliswaar trage maar gestage, herstel van de werkgelegenheid. Had Europa tot voor kort nog te kampen met recordcijfers qua werkloosheid, dan is er nu een licht herstel ingezet. Dergelijke aanzwengelende conjunctuur heeft een directe impact op het consumentenvertrouwen. Ook de positieve groeivooruitzichten van de Europese Centrale Bank spelen een rol. Al bij al gaat het om een bescheiden herstel, dat nog bemoeilijkt kan worden door internationale factoren zoals een eventuele escalatie van het conflict in Oekraïne. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content