Dreigende werkloosheid weegt op Amerikaanse consument

© reuters

Het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten is in augustus fors gedaald. De Amerikanen vrezen toenemende werkloosheid en een belabberde economische groei.

De zogenaamde Conference Board index, die het consumentenvertrouwen in de VS peilt, daalde van 65,4 in juli tot 60,6 in augustus. Daarmee wordt de grootste daling in tien maanden tijd geregistreerd. Economen gepolst door Bloomberg hielden rekening met een score tussen 61 en 68.

Aan de basis van het wankele consumentenvertrouwen liggen de hogere brandstofprijzen, een stijgende werkloosheidsgraad (8,3 procent) en een beperkte loontoename.

“De zaken zien er niet zo goed uit”, luidt de reactie van Chris Christopher, senior chief economist bij IHS Global Insight in Lexington, Massachusetts. Het gebrek aan vertrouwen is volgens de econoom een gevolg van sombere jobvooruitzichten, waardoor de consument de vinger op de knip houdt.

Een andere indicator voorspelt dinsdag beter weer. Uit de S&P/CaseShiller-index, die de gezondheid van de Amerikaanse vastgoedmarkt meet, blijkt dat de woningprijzen in 20 Amerikaanse steden in het laatste jaar toegenomen zijn. De prijzen stegen in juni met 0,5 procent op jaarbasis, wat neerkomt op de eerste toename in bijna twee jaar tijd. (Bloomberg/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content