Belgische consument heeft steeds meer vertrouwen in e-commerce

Het vertrouwen in onlineverkoop (e-commerce) bij de Belgische consument is het afgelopen jaar nog toegenomen. Dat blijkt althans uit het Trust-onderzoek van Becommerce, de Belgische vereniging van online handelaars.

Met haar eerste Trust-onderzoek wil Becommerce de naambekendheid van haar kwaliteitslabel bij de consumenten onderzoeken, en tegelijk nagaan hoeveel vertrouwen het label bij de consumenten oproept. 37% van de respondenten herkent het label, en 82% van deze groep schenkt er volgens de studie ook vertrouwen aan. De Trust – Index van Becommerce eindigt dit jaar op 0.69. Dit cijfer tussen 0 en 1 meet in welke mate de e-handelaars die lid zijn van BeCommerce voldoen aan alle kwaliteitsvoorwaarden die de vereniging oplegt en in welke mate ze het label ook visueel onder de aandacht van de consument brengen. Dat gaat onder meer over het winkelcomfort, de veiligheid van betaling en de privacy. Wie aan alle voorwaarden voldoet, wordt ‘gecertificeerd’ en krijgt het Becommerce-label. Op dit moment heeft BeCommerce een Trust index van 0,69. Die index wordt berekend op basis van het percentage BeCommerce-leden dat gecertificeerd is (72%) en de leden die het BeCommerce-label zichtbaar op hun webshop plaatsen (76%), al dan niet met een doorklikbare link naar het certificaat (55%). BeCommerce legt sinds 2012 een certificering op aan al haar leden. Om de kwaliteit van de aangesloten webshops te garanderen, is die procedure eerder streng. Daarom kunnen maar enkele leden per week gecertificeerd worden. BeCommerce wil tegen begin 2015 al haar leden ge(her)certificeerd hebben (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content