Vergroening verkeersbelasting mist effect niet

© iStock

De maatregelen die Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom heeft genomen om het Belgische wagenpark te vergroenen lijken een schot in de roos te zijn.

De Vlaamse regering nam vorig jaar maatregelen die de consumenten ertoe moeten aanzetten een milieuvriendelijke wagen te kopen. Zo is de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting sinds dit jaar aangepast aan de uitstoot. Dat betekent dat wie een dieselwagen koopt, meer moet betalen. Dat vertaalt zich in de verkoopcijfers van nieuwe wagens, meldt De Morgen.

Minder dieselwagens

Dit jaar worden er veel minder dieselwagens verkocht in vergelijking met vorig jaar. Terwijl in januari 2015 dieselwagens nog 57 procent van de verkochte wagens uitmaakten, is dat aandeel dit jaar gezakt naar 37 procent. In 2015 was de helft van de verkochte wagens een dieselwagen.

Ook op de tweedehandse en de leasingmarkt is er een verschil voelbaar. Dit jaar is 56 procent van de nieuw ingeschreven tweedehandsauto’s een diesel, tegenover 64 procent vorig jaar. Nochtans kreeg Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open Vld) veel kritiek omdat ze belastingen voor tweedehands- en leasingauto’s zo goed als ongewijzigd liet. Dat deed ze onder meer omdat voor de leasingwagens een akkoord moet worden gesloten met het Brussels en het Waals Gewest.

Opmars groene wagens

Daarnaast zitten de groene wagens in de lift. 5,7 procent van de nieuwe auto’s rijdt op aardgas of elektriciteit. Wie zo’n wagen koopt, krijgt sinds 1 januari een premie van maximaal 5000 euro. In januari waren er in Vlaanderen 150 premies aangevraagd. Het gaat om 56 premieaanvragen voor elektrische voertuigen met een cataloguswaarde van minder dan 31.000 euro, 90 voor elektrische voertuigen met een cataloguswaarde tussen 31.000 euro en 41.000 euro en 4 voor elektrische voertuigen met een cataloguswaarde van meer dan 61.000 euro.

Minister Turtelboom is ervan overtuigd dat de vergroening nu alleen maar sneller kan gaan. “Ook al omdat we de infrastructuur verbeteren. Met meer laadpalen voor elektrische auto’s bijvoorbeeld”, zegt ze in De Morgen. (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content