Stijn Fockedey

‘Albert Delhaize is een slecht idee’

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

‘Het probleem van Ahold en Delhaize mag dan hetzelfde zijn, door de lokale verschillen is voor beide een andere oplossing nodig’, schrijft Stijn Fockedey.

Ahold (Albert Heijn) en Delhaize Group voeren verkennende gesprekken over een fusie. Een fusie -of liever een overname, Ahold is bijna anderhalve keer zo groot- is niet onlogisch. In Amerika zou de nieuwe groep zowat de hele Oostkust bedienen. Delhaize en Albert Heijn zouden in de Benelux veruit de marktleider worden en de andere Europese ketens zouden ook kunnen samenwerken in de inkoop. De grotere inkoopkracht lijkt het grootste pluspunt. In Europa zou de gezamenlijke omzet ongeveer 24 miljard euro bedragen en in de VS ongeveer 32 miljard euro. Met zulke cijfers staat de fusiegroep veel sterker tegenover leveranciers. Daarnaast zou Delhaize met Bol.com eindelijk een sterk online-aanbod hebben in non-food en kan Ahold de peperdure expansie voor de grootste webshop van de Benelux delen met de Belgische keten.

‘Een fusie zou bij Delhaize voor nog meer interne perikelen en achterhoedegevechten zorgen’

Maar de redenen om het niét te doen, wegen zwaarder. Succesvolle monsterfusies zijn zeldzaam. Meestal wordt vooral het topmanagement er beter van, want bonus en salaris groeien mee met de omvang van het bedrijf. Bovendien heeft zowel Ahold in Nederland als Delhaize in België een herstructurering achter de rug. Bij Delhaize was die zeer ingrijpend, en ze is absoluut nog niet verteerd. Een fusie zou voor nog meer interne perikelen en achterhoedegevechten zorgen. Maar aan de structurele identiteitscrisis van Ahold en Delhaize Group zouden ze niks veranderen. Beide zijn actief in het middensegment en dat vecht voor zijn overleven.

‘Alle problemen op één hoop smijten, lost wellicht weinig op’

In Europa vinden klassieke distributeurs maar geen antwoord op prijsvechters zoals Aldi of Lidl, en Colruyt in België. Zowel Albert Heijn als Delhaize heeft het al geprobeerd met een prijsoorlog. Maar die wekte vooral de indruk dat Lidl en co evenwaardige winkels zijn. In de VS verhoogt Walmart het aantal van kleinere ‘neighbourhood stores‘ met een uitgebreide versafdeling en dezelfde laagsteprijzengarantie als in zijn grotere hypermarkten. Zelfs in één groep kunnen Delhaize en Ahold de prijzenoorlog er onmogelijk winnen van de machtigste retailer ter wereld.

Het probleem van Ahold en Delhaize mag dan hetzelfde zijn, door de lokale verschillen is voor beide een andere oplossing nodig. Alle problemen op één hoop smijten, lost wellicht weinig op.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content