Petercam: “Duitse consument cruciaal voor opleving eurozone”

De recente Amerikaanse kleinhandelsverkopen waren veelbelovend, maar de vraag blijft of dat zo kan blijven. Petercam is er zo goed als zeker van dat dit niet het geval zal zijn. De groei van de uitgaven heeft eens te meer de inkomsten overtroffen en dergelijke situatie is niet houdbaar.

Petercam: “In tegenstelling tot vroeger kan dit verschil niet meer gecompenseerd worden door de hypotheken op woningen te verhogen. Concreet wil dit zeggen dat de consumentenbestedingen weer gaan terugvallen. Daarbij spelen uiteraard ook de gestegen olie- en voedingsprijzen een rol.”

Dit geldt uiteraard ook voor de Europese economie, waarbij vaak op de eerste plaats naar Duitsland wordt gekeken. Petercam: “De Duitse consument is cruciaal voor de opleving van de economie in de eurozone. Daardoor kan het economisch herstel aan snelheid winnen, waardoor het makkelijker kan worden om de Europese periferie te hervormen. De aantrekkende inflatie is echter een bron van ongerustheid, een gegeven dat nog wordt versterkt door jaren van tegenvallende consumentenbestedingen in Duitsland. Precies daarom is het gedrag van de Duitse consument zo belangrijk.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content