Mutaties op de Chinese markt voor sterke dranken
Rémy Cointreau, waarvan het ontstaan teruggaat tot het begin van de 18e eeuw, werd geboren uit opeenvolgende allianties in de wereld van wijn en sterke drank.
Dankzij een mondiale aanwezigheid wordt de merkenportefeuille van de groep voornamelijk gecommercialiseerd via haar distributienetwerk van dochterondernemingen in Azië (40% van de omzet), de VSA (33%) en West en Centraal-Europa (27%).
De strategie die de onderneming toepast, bestaat er volgens Arnaud Delaunay van Leleux in haar positionering te laten evolueren naar het luxesegment terwijl de verkoopprijzen stijgen.
Deze strategie heeft de groep toegelaten om de operationele marge te verdubbelen tussen het midden van de jaren ’90 en de jaren 2000 wat ertoe geleid heeft dat de beurskoers
historische recordkoersen ging opzoeken.
Maar zoals iedereen weet, verandert de politieke en economische wereld snel. In november vorig jaar lanceerde Rémy Cointreau een winstwaarschuwing als gevolg van de daling van de verkoop van cognacs in China, het land dat tot dan toe de groeimotor was voor de groep. Delaunay heeft slechts een advies houden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier