Dow-Jones naar 16.000 of naar 9000 punten?

Sinds maart 2009 is de Dow-Jones-index in waarde verdubbeld. Een patroonprojectie kan helpen om een toekomstprognose te maken.

Net zoals in de fundamentele analyse bestaat er ook in de technische analyse een grote verscheidenheid in aanpak. Sommige analisten zweren bij steun- en weerstandslijnen, andere geloven sterk in indicatoren. Over de sterkte van Fibonacci zijn de meeste het eens en over de waarde van Elliott Waves bestaat twijfel.

We bekijken hoe een groep technische analisten een toekomstprognose probeert te maken met behulp van een patroon uit het verleden. Hoe groter die groep believers is, hoe groter de kans is dat die voorspelling uitkomt. We noemen die methode de ‘patroonprojectie’.

In de tabel vergelijken we het patroon van de Dow-Jones-index tussen 1962 en 1978 met het patroon tussen 1996 en 2012. Telkens is er een verschuiving van 34 jaar. De gelijkenis met het verleden is buitengewoon. Over de voorbije vijftien jaar zien we dezelfde koersbeweging als 34 jaar geleden. Als hetzelfde patroon zich na vijftien jaar voortzet, zal de index nog tot 2017 zijdelings bewegen tussen 13.000 en 9000 punten. Volgens dezelfde analyse zitten we opnieuw aan de top van de cyclus en zou de Dow-Jones de volgende maanden een kwart van zijn waarde verliezen tot 9750 punten.

Wat moeten we doen? Technische analyse is niet gebaseerd op hoop of verwachtingen, maar op concrete en betrouwbare signalen. We volgen de Dow-Jones-index dagelijks, of nog beter de S&P500-index (1340 punten op 10 februari 2012). We schreven vorige week dat de huidige weerstandszone op de S&P500 tussen 1350 en 1370 punten ligt. De steunniveaus voor die index zijn 1290 en 1250 punten.

Uit de technische analyse onthouden we drie dingen die helpen om succesvol te beleggen in aandelen: bekijk de trend over een lange periode en controleer de steun- en de weerstandsniveaus. En volg altijd de trend: ga long in een stijgende markt en short in een dalende markt.

Paul Gins, zaakvoerder CompuGraphics nv

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content