Danone neemt meerderheidsbelang in Turkse waterfabrikant

Danone maakte bekend een belang van 50,1% te willen nemen in Sirma, een van de belangrijkste spelers in de Turkse watermarkt.

Vorig jaar steeg de omzet uit de verkoop van waters in Turkije, gerekend in dollars, met naar schatting 20%. Met de verkoop van flessen gewoon water en water met smaakjes behaalde Sirma afgelopen jaar een omzet van bijna EUR 100 miljoen.

ABN Amro vindt al langer dat het overnemen van sterke lokale merken in groeimarkten een slimme manier is om kasgeld in te zetten.

Financiële details werden niet bekendgemaakt, maar de analisten van de bank verwachten niet dat ze naar aanleiding van deze aankoop het koersdoel van EUR 54 moeten aanpassen.

De risico-rendementsverhouding van de aandelen is niet gunstig, want de koers ligt op dit moment iets hoger dan het koersdoel.

Danone heeft een solide merkenportefeuille en een uitgebreid wereldwijd distributienetwerk.

ABN Amro verwacht dat het bedrijf overnames zal blijven doen op het gebied van dranken en voeding, gezondheid en wellness en daarnaast blijft werken aan z’n aanwezigheid in sneller groeiende opkomende- en ontwikkelde markten. ABN Amro heeft een neutraal advies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content