Corio heeft nieuwe strategie voorgesteld

Corio presenteerde onlangs de nieuwe strategie. Het bedrijf verlegt de focus naar FMP’s (Favorite Meeting Places) en gaat haar traditionele winkelcentra afstoten. De analisten van ABN Amro blijven het aandeel volgen met een koopadvies.

FMP’s zijn normaal gesproken gevestigd in stadscentra en kennen hogere rendementen dan traditionele winkelcentra, die meer focussen op dagelijkse benodigdheden en gemak.

Corio is van plan EUR 1,4 miljard van de traditionele winkelcentraportfolio af te stoten in 3 tot 4 jaar en zal de opbrengst gebruiken om schulden af te bouwen. Het bedrijf mikt op een groei van de netto huuropbrengsten met 4-6%.

Het dividend zal in lijn zijn met 2011, maar Corio verlaagt het uitkeringspercentage van de winst naar 80-90%. Dit was 95%. Het dividend is betaalbaar in cash en/of aandelen.

De analisten van ABN Amro ondersteunen de nieuwe strategie omdat die de winst verhoogt en van betere kwaliteit maakt. Het nadeel is dat we deze strategie ook bij andere bedrijven in de sector zien en dat zou druk kunnen zetten op de te realiseren prijs of op het tijdspad voor de desinvesteringen.

Het verlagen van het dividenduitkeringspercentage is teleurstellend, maar was min of meer verwacht. Alles bij elkaar is deze nieuwe strategie voor de korte termijn neutraal. ABN Amro handhaaft een koopadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content