AB InBev handhaaft dan toch de jaarprognose
Midden april barstte in de Verenigde Staten de hel los voor AB InBev. Een marketingcampagne met de transgenderrechtenactiviste en socialemediafenomeen Dylan Mulvaney voor Bud Light draaide op een fiasco uit. Conservatief Amerika reageerde heftig, met een boycot van Bud Light. De verkoopcijfers gingen maandenlang achteruit.
De omzet in Noord-Amerika maakte in het tweede kwartaal een duik van 10 procent. In de VS was dat 10,5 procent. Met 3,95 miljard dollar bleef de omzet ook licht onder de gemiddelde analistenverwachting van 4,01 miljard. De autonome (zonder overnames en desinvesteringen) volumedaling bedraagt zelfs 14,1 procent voor Noord-Amerika.
Omdat ook nog de marketingkosten voor Bud Light werden opgetrokken, om de schade te beperken, is de aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) voor Noord-Amerika met 26 procent gezakt (-28,2% in de VS). Dus viel de ebitda-marge (bedrijfskasstroom/omzet) terug van 36,4 procent in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 30,1 procent nu.
Het aandeel van Noord-Amerika in de omzet is gezakt van 30 naar 26 procent op jaarbasis, maar Midden-Amerika heeft de fakkel vlot overgenomen. Het aandeel van de regio in de groepsomzet groeide van circa 24 naar 27 procent. De omzet steeg er met 14 procent (autonoom +10%) mede door een autonome volumegroei van 0,3 procent. Nog belangrijker is de aangepaste, autonome ebitda-groei van 15,4 procent en de toename van de ebitda-marge van 44,8 naar een geweldige 46,9 procent. Midden-Amerika is nu goed voor 39 procent van de aangepaste ebitda van de groep. Noord-Amerika zakt naar 24 procent.
Zuid-Amerika (vooral Brazilië) levert de grootste organische omzetgroei (+23,8%), maar stelt teleur in ebitda (-10%), zodat de ebitda-marge er zakt naar 26,9 procent, het laagste cijfer in de groep. Azië (China) kent een hoger dan verwachte autonome volumegroei van 9,5 procent door het einde van de covid-ellende.
Het globale plaatje oogt gemengd. De autonome volumegroei in het tweede kwartaal zakt 1,4 procent onder nul, tegenover een verwachte krimp van 0,6 procent. Daar compenseren Midden-Amerika en Azië min of meer de uitschuiver van Noord-Amerika. De kwartaalomzet van 15,12 miljard dollar ligt 2,2 procent boven die van hetzelfde kwartaal vorig jaar en onder de gemiddelde marktverwachting van 15,41 miljard. De organische stijging bedraagt wel 7,2 procent.
Nog goed nieuws komt van de winstgevendheid. De ebitda-marge zakt weliswaar op jaarbasis van 34,5 naar 32,5 procent, maar de markt had een daling tot 30,8 procent gevreesd. Met dank aan de geweldige marge van Midden-Amerika. De aangepaste autonome ebitda steeg met 5 procent (aangepaste ebitda: -3,7% tot 4,91 miljard dollar).
Daardoor kan AB InBev tegen de verwachtingen in zijn jaarprognose van 4 tot 8 procent groei van aangepaste autonome ebitda aanhouden. De schuldgraad (netto financiële schuld/bedrijfskasstroom) stijgt wel weer naar 3,7 keer de ebitda tegenover 3,5 keer eind vorig jaar.
Conclusie
De beleggers hadden erger gevreesd, want de opluchtingsrally na de bekendmaking van de resultaten maakte amper een een vijfde goed van het koersverlies sinds het uitbreken van de Bud Light-controverse. We blijven bij ons ‘houden’-advies. Het al dan niet blijvende karakter van het volumeverlies in de VS doet ons besluiten dat de waardering tegen 19 keer de verwachte winst en 10 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) 2023 te hoog is voor een positief advies.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Rating: 2A
Koers: 52,93 euro
Ticker: ABI BB
ISIN-code: BE0974293251
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 106,9 miljard euro
K/w 2022: 21
Verwachte k/w 2023: 19
Koersverschil 12 maanden: +3%
Koersverschil sinds jaarbegin: -6%
Dividendrendement: 1,4%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier