Amerikaanse bedrijven werven vooral in het buitenland aan
De bedrijfsresultaten stijgen, de beurskoersen eveneens. Toch is er één factor in de Amerikaanse economie die achterop hinkt: de werkloosheidsgraad blijft onveranderd groot.
Dat betekent dat de bedrijven onvoldoende nieuwe mensen aanwerven om de werkloosheidsgraad te doen dalen. The Economic Policy Institute is van mening dat de bedrijven wel aanwerven, maar dit vooral in het buitenland doen.
De think tank uit Washington berekende dat Amerikaanse bedrijven maar liefst 1,40 miljoen buitenlandse jobs geschapen hebben, tegenover slechts 1 miljoen jobs in de Verenigde Staten zelf. Waren die 1,40 miljoen jobs in de VS gebleven, dan was de werkloosheidsgraad gedaald tot 8,90%.
Een goed voorbeeld van een buitenlandse aanwerver is Caterpillar, dat dit jaar meer dan 15.000 mensen aanwierf. Ruim de helft daarvan werd echter buiten de VS aangeworven. Dezelfde trend tekent zich af bij UPS en andere grote bedrijven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier