Voertuigenconcern CNH Industrial: ‘Zedelgem voedt een vijfde van de wereldbevolking’

EGIDE VANDEVELDE "Wij staan in het Guinness Book of Records." © Emy Elleboog
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Van bulldozers, over landbouwmachines en brandweerwagens, tot bussen en vrachtwagens. CNH Industrial, dat in België twee fabrieken en 3300 werknemers telt, heeft veel kennis in huis, maar mist focus. De nieuwe CEO, Hubertus Mühlhäuser, wil daar verandering in brengen.

New York, dinsdag 3 september. Het is nog altijd zomers heet in Manhattan. Op Broadway schuiven tientallen toeristen aan om een foto te nemen bij de wereldberoemde beursstier. Iets verder, in een beursgebouw op Wall Street, heeft Hubertus Mühlhäuser, de nieuwe CEO van het voertuigenconcern CNH Industrial, investeerders samengeroepen om de nieuwe strategie van zijn industriegroep voor de volgende vijf jaar te onthullen (zie kader: Wat doet CNH Industrial?). Voor de deur staan de nieuwste hoogtechnologische snufjes van CNH Industrial uitgestald: een tractor die rijdt op methaangas, een motor die draait op verscheidene types brandstof, en een bus die wordt aangedreven met lng, goed voor een actieradius van 2400 kilometer. De toeristen nemen ook van die nieuwe voertuigen gretig foto’s.

Mühlhäuser, een Duitser, is sinds september vorig jaar de CEO van de groep, die in België twee fabrieken en 3300 werknemers heeft. CNH Industrial, dat een beursnotering heeft in Milaan en New York, had wel veel kennis en solide producten in huis, stelde Mühlhäuser bij zijn aantreden vast, maar dat werd door de markt onvoldoende gepercipieerd. De beurskoers op 6 september (10,5 dollar) lag onder de koers van 30 september 2013 (11,4 dollar), toen het aandeel voor het eerst apart noteerde op de beurs. Het voertuigenconcern werd toen afgesplitst van de Italiaans-Amerikaanse autogroep Fiat Chrysler, met de steenrijke Italiaanse familie Agnelli als controleaandeelhouder.

CNH
CNH “Onze maaidorsers werken automatisch, gestuurd via artificiële intelligentie.”© Emy Elleboog

Het nieuwe strategische plan Transform2Win moet de omzet en de winstgevendheid opkrikken tegen 2024. De omzet moet jaarlijks met 5 procent omhoog, tot 35 miljard dollar in 2024. De bedrijfswinstmarge zou een tiende van de omzet moeten bedragen, tegenover 5,7 procent vorig jaar (zie tabel CNH Industrial). Dat moet de nettowinst tegen 2024 naar 2,7 miljard dollar stuwen. In 2018 bedroeg die nog 1,1 miljard dollar.

Meer risico nemen

CNH Industrial moet een tandje bijsteken, want de concurrenten – zoals John Deere, de wereldwijde marktleider in landbouwmachines – halen nu al hogere winstmarges. Ook de vrachtwagens en de bussen van CNH Industrial, bekend onder de merknaam Iveco, presteren zwakker dan die van de concurrenten. Iveco haalde vorig jaar geen 3 procent bedrijfswinstmarge, terwijl DAF afklokte op 11 procent.

De belangrijkste ingreep is de opsplitsing van de groep. Alle voertuigen die op de weg rijden – vrachtwagens, bussen en motoren – worden ondergebracht in een nieuw bedrijf. De landbouw- en de bouwvoertuigen, en de speciale voertuigen voor defensie en de brandweer blijven bestaan onder de naam CNH Industrial.

“Zijn onze doelstellingen agressief? Nee, ze zijn ambitieus en we blaken van zelfvertrouwen”, maakte Hubertus Mühlhäuser zich sterk. “We hebben die plannen met honderden mensen ontwikkeld. We willen onze concurrenten, zeker in Europa, wakker schudden. We willen weer marktaandeel winnen, nadat we de voorbije jaren marktaandeel hebben verloren.” Mühlhäuser wil het ondernemerschap in de groep aanwakkeren. “We moeten meer risico durven nemen en de bureaucratie afbouwen, via een hecht teamwerk.”

Ondernemerschap in teamverband

Zedelgem, vrijdag 6 september. De assemblagelijn in de fabriek van CNH Industrial illustreert wat ‘ondernemerschap in teamverband’ betekent. Groepen van tien arbeiders, met een teamleider aan het hoofd, steken er de grootste maaidorsers ter wereld in elkaar. Die kleine groepen moeten de ondernemersgeest stimuleren, in een bedrijf met 2300 werknemers – een van de grootste vestigingen van de 66 fabrieken van CNH Industrial. Door het flexibele arbeidsritme kan de fabriek inspelen op de piekperiode – de eerste jaarhelft. Elk jaar kunnen 100 werkuren verschuiven, afhankelijk van de vraag.

“Wij staan in het Guinness Book of Records”, zegt Egide Vandevelde, de verkoopdirecteur voor Noordwest-Europa. “Onze maaidorsers oogsten 100 ton granen per uur. Daarmee zijn ze de productiefste ter wereld. In België bedraagt de oogsttijd slechts 28 dagen. Binnen die tijdspanne moeten onze machines een maximaal rendement halen. Ze worden dan het etmaal rond ingezet.”

“De wereldwijde graanoogst schommelt rond 2 miljard ton. Een vijfde ervan wordt door onze machines binnengehaald”, zegt Luigi Neirynck, de directeur van de assemblagelijnen. “Zedelgem voedt een vijfde van de wereldbevolking.”

Artificiële intelligentie

Het oogsten gebeurt almaar gesofisticeerder. In Zedelgem huist ook het wereldwijde onderzoek- en ontwikkelingscentrum voor de maaidorsers van CNH Industrial, met 300 ingenieurs, vorsers, ontwerpers en tekenaars. “Onze maaidorsers kunnen autonoom opereren in de velden. Alleen mag dat wettelijk niet. Er moet altijd een bestuurder in de cabine zitten”, duidt Raul Ayuso. De Spanjaard is sinds maart de fabrieksdirecteur in Zedelgem.

“Onze machines worden gestuurd door artificiële intelligentie”, legt hij uit. “Welke gewassen worden geoogst? Hoeveel bedraagt de opbrengst? Hoe vochtig zijn de granen? Wat is de kwaliteit van de oogst en kunnen we het rendement op bepaalde percelen de volgende jaren verbeteren? Moeten de maaidorsers hun snelheid aanpassen? Vroeger moesten de bestuurders al die handelingen steevast afzonderlijk instellen. Vandaag doet de machine dat automatisch, gestuurd via artificiële intelligentie.”

Bovendien zijn alle maaidorsers wereldwijd digitaal verbonden met Zedelgem, onder meer via sensoren op de voertuigen. In een controlekamer wordt gedetecteerd waar zich problemen voordoen, om onmiddellijk te kunnen ingrijpen. Het behoort allemaal tot de dienstverlening na de verkoop. CEO Mühlhäuser wil de omzet van die afdeling, die wordt geleid door de Vlaming Luc Billiet, tegen 2024 opkrikken, zodat ze een zesde in plaats van een vijfde van de geconsolideerde omzet levert.

“We kunnen zo een leverancier van een volledig dienstenpakket worden, waarbij we prijzen aanrekenen per uur dat de machines oogsten”, analyseert Luigi Neirynck. “We leiden de gebruikers op en berekenen samen met hen wat het maximale oogstrendement kan zijn.” De eindgebruiker blijft de landbouwer, al gebeurt het oogsten meestal via loonwerkers.

Klagende boeren

De landbouwtak van CNH Industrial, die met 11,7 miljard dollar 42 procent van de geconsolideerde omzet levert, blijft afhankelijk van het klimaat. Het jongste boerenjaar dateert alweer van 2007. De landbouwprijzen piekten toen. In 2008, gekoppeld aan de bankencrisis, volgde een zware recessie.

De droogte van 2018 deed de verkoop in Europa dalen. In de eerste helft van dit jaar zette de daling nog door. “Het klimaat heeft een directe impact op de investeringen van landbouwers in onze machines”, zegt Egide Vandevelde. “Door de droogte van vorig jaar werd minder geoogst. Dit voorjaar was te koud en te nat, waardoor later dan normaal werd gezaaid. Het warme weer vanaf juni heeft wel veel goedgemaakt. We zien duidelijk een versnelling van de investeringen. Al is het nog te vroeg voor een definitieve balans voor het oogstjaar 2019. ” Het oogstseizoen draait nu op volle toeren.

Ook wisselkoerseffecten en het internationale politieke klimaat spelen Zedelgem parten. 97 procent van de productie wordt geëxporteerd. De voertuigen worden vooral ingezet in grote landbouwgebieden, van minimaal 200 tot 300 hectare. De belangrijkste markten zijn Duitsland, Frankrijk, Oekraïne, Polen, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden. Rusland, ooit de grootste markt en goed voor duizend maaidorsers per jaar, koopt nog slechts 150 voertuigen, sinds de Europese Unie in de zomer van 2014 sancties tegen dat land heeft aangekondigd. “De export van onze producten is niet verboden, maar voor de Russische landbouwers zijn de eigen producten goedkoper, omdat die zwaar worden ondersteund door renteloze leningen van de overheid”, duidt Raul Ayuso. Toch kon Zedelgem dat verlies vrij goed opvangen. De omzet van het Belgische filiaal nv CNH Belgium viel in 2018 slechts iets lager uit dan in 2014.

CNH
CNH “Onze maaidorsers werken automatisch, gestuurd via artificiële intelligentie.”© Emy Elleboog

Vernieuwen en aanpassen

Via het strategische plan Transform 2 Win wil de groep de volgende vijf jaar 5,6 miljard dollar investeren in landbouw. “In 2050 groeit de wereldbevolking naar 9 miljard mensen. De vraag naar voeding zal dus nog toenemen, en dat betekent ook groei voor onze onderneming”, verwacht CEO Hubertus Mühlhäuser. Dat moet vooral gebeuren door de landbouwvoertuigen in Azië en Afrika te moderniseren. De mature markten in Europa en Noord-Amerika moeten hun productieapparaat voortdurend blijven vernieuwen en aanpassen, ook aan de nieuwe, digitale technologie. Dat moet de bedrijfswinstmarge van de landbouwafdeling omhoogstuwen: van bijna 9 procent in 2018 naar 14 procent in 2024.

Voertuigenconcern CNH Industrial: 'Zedelgem voedt een vijfde van de wereldbevolking'

Wat doet CNH Industrial?

Industrieel voertuigenconcern, voormalige dochter van Fiat Chrysler

Beursgenoteerd in Milaan en New York

– De Italiaanse familie Agnelli controleert 42 procent van de stemrechten, via de vennootschap Exor

Produceert

Landbouwvoertuigen, met de merken New Holland, Case IH en Steyr (42% van de geconsolideerde omzet)

Vrachtwagens en bussen, met de merknaam Iveco, en brandweerwagens (39% van de geconsolideerde omzet)

– Voertuigen voor de bouwsector, zoals bulldozers en wielladers (11% van de geconsolideerde omzet)

Motoren en versnellingsbakken (16% van de geconsolideerde omzet)

– De bank van CNH Industrial verschaft leningen en levert financiële diensten bij de verkoop van de voertuigen

In België

– Twee fabrieken met 3300 werknemers

Zedelgem: assemblage van maaidorsers, verhakselaars en balenpersen

Antwerpen: assemblage van aandrijfsystemen voor tractorfabrieken in Engeland en Oostenrijk

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content