Ford verwacht fors verlies in Europa

© belga

Ford Genk ontkent de sluitingsgeruchten van een Europese fabriek. Maar de Amerikaanse moeder verwacht dit jaar wel 500 tot 600 miljoen dollar verlies in Europa.

Ford Motor Company heeft het niet onder de markt in Europa. De onderneming heeft er vier fabrieken (Genk, Keulen, Saarlouis en Valencia) en verkocht er vorig jaar 1,6 miljoen wagens (op een totaal van 5,7 miljoen).

Maar Ford Motor Company leed er wel verlies in 2011. Het resultaat vóór belastingen bedroeg minus 27 miljoen dollar. Ook in Azië werd verlies gemaakt, maar dat kwam onder meer door de ramp in Japan. Bovendien investeert Ford fors in dat groeicontinent. In Europa waren in 2011 de hoge grondstofprijzen de grote spelbreker.

2012 wordt eerst slechter…

De situatie verslechterde nog in het eerste kwartaal van 2012. Het resultaat vóór belastingen zakte naar minus 149 miljoen dollar, waar in diezelfde periode in 2011 nog een positief resultaat van 293 miljoen dollar werd behaald. Ford moest bovendien zijn initieel al verlaagde productieprognoses voor Europa nog eens neerwaarts herzien. Het aantal verkochte wagens zakte met 14 procent naar 372.000 stuks (aanvankelijk was in een productie van 410.000 wagens voorzien).

De grondstofprijzen waren nog altijd een probleem, maar vooral de dalende verkoop in omzet (-17 procent) en volume (-14 procent) speelde de onderneming parten. Ford verwijst onder meer naar de economische onzekerheid door de eurocrisis en de besparingen in de zuiderse eurostaten.

Ford Motor Company verwacht in 2012 een verlies in Europa van 500 tot 600 miljoen dollar. Ford denkt ook dat de overcapaciteit in Europa tot 2016 kan aanhouden. Voor het tweede kwartaal van 2012 werd de productie alvast met 15 procent teruggeschroefd, naar 370.000 stuks.

…en dan beter

Toch verwacht Ford beterschap in Europa vanaf de tweede jaarhelft, via besparingen en de lancering van nieuwe modellen. Die besparingen betekenen onder meer de snellere toepassing van het Ford One Plan. De onderneming wil vanaf 2013 ruim 85 procent van haar wagens maken op gemeenschappelijke platforms. Het gros van de wagens kan dus wereldwijd worden gemaakt. Het model Mondeo, waarvan vanaf 2013 in Genk het nieuwe model wordt gebouwd, is een van die modellen die op een gemeenschappelijk platform worden gebouwd. (W.R.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content