Edegemse starter Roryco stopt een beamer in uw broekzak
De Edegemse starter Roryco wil met zijn product Crowdbeamer de manier waarop mensen vergaderen en presenteren veranderen. De eerste producten zijn verkocht, de productie begint binnenkort en vanaf maart wordt vers kapitaal opgehaald.
Tijdens een presentatie krijgt u een stijve nek omdat een zuil u deels het zicht beneemt op het scherm. Bovendien zijn de letters net te klein om te lezen. Plots ziet u een interessante grafiek. U haalt als de wiedeweerga uw smartphone boven om er een foto van de nemen voor de spreker naar de volgende slide springt. Of, u improviseert een vergadering op de luchthaven, maar u kunt het materiaal van uw presentatie moeilijk tonen aan uw toehoorders. Op de koop toe, moet u achteraf alle filmpjes en slides nasturen _ nog wat werk erbij.
Dit soort problemen wil de één jaar oude nv Roryco oplossen met zijn Crowdbeamer. Dat is een product dat bestaat uit een hardware- en een softwareonderdeel. De hardware is een bakje van ongeveer tien op vijf centimeter dat tjokvol elektronica zit _ het past in een broekzak. Wie een presentatie geeft, verbindt de Crowdbeamer met zijn computer of smartphone via een kabel. De Crowdbeamer creëert vervolgens een wifi-netwerk in een straal van dertig meter.
De software is een app, die de toehoorders dan kunnen openen op hun pc, tablet of smartphone. Ze krijgen de schermpresentatie van de spreker meteen ook op hun eigen toestel te zien en kunnen de grafieken, filmpjes of andere informatie opslaan, er notities bij maken of delen. De versie met interne antenne heeft een bereik heeft van 30 meter in de omtrek. Dat volstaat voor ruimtes met tweehonderd zitjes. De versie met externe antenne is bedoeld voor grotere groepen en ruimtes.
Aangezien de Crowdbeamer ook op batterijen werkt, worden auditoria eigenlijk overbodig. U kunt ook buiten in een park een presentatie geven, waar alle toehoorders alles op hun eigen toestel kunnen volgen. Crowdbeamer is niet het enige bedrijf dat technologie ontwikkelt om vergaderen efficiënter te maken. Zo ontwikkelde het Kortrijkse Barco ClickShare, een toestelletje waarmee verschillende mensen via een draadloze verbinding het grote scherm kunnen overnemen tijdens een gezamenlijke presentatie. Ook andere start-ups zetten in op de vergader- en presentatiemarkt.
Veel ervaring
Peter Ryckaert zette Roryco in de steigers samen met Hans Romaen. Ryckaert was in 2006 Vlaamse Jonge Ondernemer en richtte in 1997 het ICT-bedrijf DigiPoint op (zie kader). De burgerlijk ingenieur verkocht zijn bedrijf, dat toen vijftig medewerkers telde, in 2011 aan Cegeka. Bouwkundig ingenieur Hans Romaen leidde verschillende ingenieursverenigingen en was de man achter de jobtreinen die door Vlaanderen reden om ingenieursstudenten te laten kennismaken met werkgevers. De jaren ondernemerservaring zorgden ervoor dat het duo een van dé klassieke ondernemersfout vermeed: eerst maanden- of jarenlang sleutelen aan de technologie om pas dan naar de markt te gaan en vast te stellen dat de klant iets anders wil. Ze betrokken hun doelgroepen vanaf het begin bij het bedrijf.
1. Ontwikkel uw product samen met de gebruikers. “Crowdbeamer is ontwikkeld vanuit een marktanalyse”, zegt Hans Romaen. “100 à 150 juristen, economen, managers en professoren uit ons netwerk hielden anderhalf jaar hun ervaringen bij terwijl ze rondreisden voor hun werk.” Op basis van die inzichten en marktonderzoek werd de ontwikkeling van het toestel gestuurd. Daarvoor werd bestaande technologie, onder meer uit de satellietsector, samengepuzzeld tot een nieuw product. In het Gentse testlabo van de Vlaamse onderzoeksinstelling iMinds kon de starter testen hoe het toestel zich gedraagt wanneer groepen mensen van tien tot honderd mensen de technologie gebruiken.
2. Werk met experts wanneer de ontwikkeling snel moet gaan. Om meteen de feedback van gebruikers te vertalen naar het product, heeft Roryco een flexibele structuur nodig. De twee vennoten hebben geen mensen in dienst, maar werken met een netwerk van freelancers die expert zijn op hun domein en verspreid zitten over Europa. Het is een les die Ryckaert leerde toen hij DigiPoint op de kaart zette. “Ik heb DigiPoint opgericht met heel jonge mensen. Leuk, maar het leidde ook tot tijdverlies omdat we ze eerst moesten opleiden. Ook bij Crowdbeamer werken we soms met jonge mensen, voor de onlinemarketing bijvoorbeeld, maar ze zijn wel een expert op hun terrein en hoeven niet opgeleid te worden.”
3. Begin met de verkoop voor het product geproduceerd wordt. Hoewel de productie pas binnen een paar weken op gang wordt getrapt, verkocht Roryco al 37 toestellen. Een Crowdbeamer kost 800 à 900 euro. “Door de voorbestellingen kunnen we het contact met de markt behouden en de verkooptrein geleidelijk opstarten”, zegt Hans Romaen. Eind mei komt Crowdbeamer op de markt in zijn thuismarkten België en Nederland. Het zakenplan gaat uit van een verkoop van 75.000 toestellen in vier jaar en Europa en de VS. “We moeten volume maken”, zegt Peter Ryckaert. Het bedrijf richt zich voor de verkoop zowel op zelfstandige consultants als op grote bedrijven en conferentiecentra.
Om vaart te zetten achter de verkoop en groei, hoopt Roryco in maart de besprekingen met investeerders af te ronden en anderhalf tot twee miljoen euro op te halen. De oprichters, vrienden en familie investeerden eerder samen al 360.000 euro in het bedrijf. De oprichters geven zichzelf namelijk vier jaar om van Crowdbeamer een succes te maken, maar hopen hun bedrijf dan te verkopen. “We geloven dat dit product op termijn in een veilige haven moet terechtkomen, bij een internationale groep met sterke distributiekanalen die de markt nog beter kent dan wij.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier