Voor een wereldkeuken
De nieuwe voorzitter van NCMV Internationaal, Herwig Dejonghe zette eind 1999 met zijn familiale KMO, diepvriesgroentenproducent Pinguin uit Westrozebeke, de stap naar China.
“De overtuiging groeit bij onze KMO’s dat ze uit eigen beweging verder moeten kijken dan de Europese binnenmarkt.” Dejonghe kadert die evolutie in de overgang van een kosteneconomie naar een vraaggestuurde economie: “Alleen het aanzwengelen van de internationale handel kan die overgang vlotter maken. Tijdens de kosteneconomie van de jaren tachtig en negentig stond globalisering voor delokalisatie. Dat begrip is verouderd. In een vraageconomie betekent globalisering dat er wereldwijd een meer gevarieerd productenaanbod openvalt.”
Voor Dejonghe (40) is dit niet louter theorie, want naast algemeen directeur van Pinguin is hij ook verantwoordelijk voor Légum’Land, een joint venture in Zuid-Frankrijk met een Britse concurrent. En met een rep. office in Beijing wordt zowel de verkoop van Vlaamse diepvriesgroenten op de Chinese markt als de import van Chinese groenten in de Europese markt opgedreven. Op middellange termijn mikt Dejonghe zelfs op productie van diepvriesgroenten in China.
NCMV Internationaal, het departement van de organisatie voor zelfstandige ondernemers dat zich richt tot internationaal opererende KMO’s, bestempelt hij als “een boeiend platform voor een kruisbestuiving van ervaringen op de internationale markt.” Voorts hecht hij veel belang aan de “syndicale rol” van het NCMV in internationale, vooral Europese organisaties. Als derde opdracht wil de opvolger van Jan Steverlynck “zelfstandig ondernemerschap in jonge groeilanden aanmoedigen.” Die overtuiging werd sterker na een rondreis in 1999 met NCMV Internationaal door Zuid-Afrika.
Na studies toegepaste economie en handelswetenschappen aan Ufsia begon Dejonghe in 1982 in de familiale onderneming als verantwoordelijke voor technologie en kwaliteit. In 1989 werd hij commercieel directeur en sinds 1995 algemeen directeur. Pinguin draait vandaag met 500 werknemers 3,2 miljard frank omzet, waarvan 87% export. Vorig jaar realiseerde de diepvriesproducent een beursintroductie. “Die sprong zal resulteren in verdere groei,” aldus Dejonghe.
De westerse voedingsgewoonten evolueren “waarbij vlees meer een smaakmaker wordt en groenten het basisbestand.” Met die idee in het achterhoofd schrijft Dejonghe een boek over Componentkoken: “Koken wordt de kunst van het creatief assembleren van vers ingevroren componenten. Voor exotische bereidingen gebruiken we dan Chinese lotusvruchten, zoals ook in andere sectoren steeds vaker een beroep wordt gedaan op overzeese componenten. Onze KMO’s kunnen er alleen goed bij varen tijdig te anticiperen op die nieuwe trends.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier