VALEO. IN DE SCHIJNWERPERS
Valeo-Vision Belgique geeft auto’s licht. Maar alleen vooraan.
“Toen groepsvoorzitter Noël Goutard in 1988 het produktiecentrum in Ghislenghien bezocht, besloot hij de fabriek tot een divisie op te waarderen, ” vertelt André Julemont, algemeen direkteur van Valeo-Vision Belgique. Het was meer dan een promotie, de verandering leidde tot grote investeringen : in 1994 kwamen ze overeen met ongeveer 15 % van de 1,8 miljard frank omzet. Dankzij de superstruktuur die zo tot stand is gekomen, kan Valeo-Vision Belgique de internationale konkurrentie met de beste troeven aangaan.
1969 : het lijkt lang geleden dat Cibié France, een fabrikant van autoverlichting met wereldfaam (Valeo brengt nog steeds bepaalde produkten in Japan onder de naam Cibié op de markt) besloot een filiaal te vestigen in Henegouwen. Er waren twee redenen voor die keuze : de sociale vrede (mei ’68 lag nog vers in het geheugen) en de geografische ligging, dichtbij Frankrijk. In 1977 werd Cibié een onderdeel van Valeo, een fabrikant van diverse autoprodukten en in de meeste van zijn aktiviteitssektoren de nummer 1 van Europa of zelfs van de wereld. Valeo-Vision Belgique maakt deel uit van de tak verlichting en signalizatie en neemt een erg belangrijke plaats in binnen de groep.
“Onze divisie is een beetje als een kruidenierswinkel, ” legt André Julemont uit. “We beheren 130 produktfamilies. Dat betekent 2200 verschillende lampen en meer dan 7000 verschillende artikelen. Enerzijds produceren we voor de kleine reeksen van de konstrukteurs, anderzijds voor de reeksen van de kleine konstrukteurs. ” Nog afgezien van het specifieke karakter van de produkten worden in Ghislenghien momenteel uitsluitend koplampen gemaakt, geen achterlichten. “Eén van onze doelstellingen voor de volgende jaren is de klant de volledige verlichting te kunnen leveren. Voor hem is het immers efficiënter dat hij met één enkele partner binnen de groep kan onderhandelen. “
ORGANIZATIE.
Valeo-Vision Belgique telt op dit ogenblik 460 werknemers, van wie 360 vaste en 100 tijdelijke. Duizend machines produceren elke dag 15.000 artikelen voor de ongeveer 40 autokonstrukteurs die de markt onder elkaar verdelen. De produktie moet snel en flexibel zijn, wat een foutloze organizatie veronderstelt. Op z’n Japans. Om koning klant te bevredigen, past Valeo sinds 1990 in zijn zeventig eenheden, verspreid over vijftien landen, de strategie van de vijf assen toe : betrokkenheid van de werknemers, produktiesysteem, integratie van de leveranciers, konstante innovatie en totale kwaliteit.
Achter deze principes gaat een woud van cijfers verborgen, die de resultaten van de verschillende eenheden voortdurend met elkaar vergelijken, om de prestaties onafgebroken te verbeteren. “We houden elke dag kleine werkvergaderingen op alle niveaus van de fabriek. Een andere doelstelling bestaat erin om voor elk personeelslid tien ideeën per jaar te hebben. Vorig jaar hadden we er ongeveer 2200, waarvan de helft in de praktijk worden gebracht. ” Een vijftigtal mensen staat in voor de ontwikkeling van nieuwe produkten, in nauwe samenwerking met de konstrukteurs. Deze modern georganizeerde afdeling omvat acht teams van zes personen, samengesteld uit verschillende specialisten (koncept, kwaliteit, enz.) Elk team werkt permanent aan twee of drie projekten. “De kwaliteit van de geleverde service en de specializatie van het personeel, dat zich aan de wensen van de klanten aanpast, zijn onze beste troeven, ” besluit André Julemont.
GVDN
ANDRÉ JULEMONT (VALEO-VISION BELGIQUE) “De kwaliteit van de dienstverlening en de specializatie van ons personeel zijn onze grootste troeven. “
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier