Twee cilinders minder

Downsizing , geen merk dat er nog aan ontsnapt. En geen enkel segment: zelfs in de hogere klassen rijden nu limousines rond met een viercilinder turbodiesel in het vooronder. Mercedes stopte er eentje in de S-Klasse, toplimousine bij uitstek. En in de categorieën daaronder is een viercilinder vooral bij de Duitse merken gemeengoed. We denken maar aan de BMW 5 of Audi A6 die in Europa, en nog meer in ons land, het best verkopen met de tweeliter turbodiesel. Jaguar, dat met de XF wil vissen in het vijvertje van die A6, 5-Reeks en E-Klasse, moest dus wel volgen. Het maakte van de facelift gebruik om naast de V6 van drie liter nu ook een viercilinder met inhoud van 2,2 liter aan te bieden.

De opsmukbeurt zorgt ervoor dat de XF met zijn vernieuwde snoet nog beter op zijn grote broer lijkt, de XJ. Voorts is het interieur nog beter afgewerkt en het algehele gevoel van comfort ietsje opgekrikt, was onze subjectieve indruk. Jaguar spande zich ook in om de geluiddemping te verbeteren, en dat is met de komst van deze nieuwe versie uiteraard geen overbodige luxe. Het enige wat een mens kan verzinnen tegen die voldoende krachtige viercilinders in limousines, is dat het akoestische comfort achteruit gaat. Het romige gezang van de zescilinder is vervangen door een rauwer geronk, wat vooral opvalt als je naast deze XF 2.2D met draaiende motor staat. Maar achter het stuur valt het best mee, zodra de auto op gang rolt. Op de autoweg vergeet je zelfs dat je met een viercilinder rijdt. Natuurlijk is 163 paarden wat minder dan de 211 van de drieliter, maar bestuurders die een eerlijke poging ondernemen om zich meestal aan de verkeersregels te houden, zullen hier meer dan genoeg power vinden. In verbruik kan Jaguar de scherpe cijfers van de Duitse concurrenten niet evenaren (het normverbruik van de Mercedes E 220 Cdi ligt een halve liter lager), maar zonder voor een aamborstige rijstijl te gaan konden we toch toeren met een reëel gemiddeld verbruik van net geen zeven liter. Niet slecht voor een luxueuze machine als de XF.

De hamvraag, nu: waarom u de Jaguar boven de Duitse concurrenten zou kiezen? Voor zijn onweerstaanbare charme die ervan uitgaat. Het is heerlijk toeven op deze wielen. Maar ook om zijn rijkwaliteiten: hoewel luxe en comfort bovenaan het bestek stonden, bouwden de Britse ingenieurs een machine die je op ieder moment een indruk van dynamisch rijden geeft. Jawel: zeer van genoten.

+

rijgevoel, afwerking, geslaagde downsizing

onhandige koffer

Motor: 4-cilinder turbodiesel van 2179cc

163 pk (120 kW) bij 3500 toeren

Max. Koppel: 400 Nm bij 2000 toeren

Prestaties: topsnelheid 200 km/u

0-100 km/u in 9,6 sec.

Normverbruik: 5,4 l voor 100 km

Testverbruik: 6,9 l voor 100 km

Instapprijs: 45.700 euro

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content