Transpireren en toch droog!

Reebok is lange tijd het wat brave, klassieke broertje geweest in de familie van de grote merken van sportkleding en uitrusting. Het leek zelfs een beetje ouderwets. Nu vaart het een nieuwe koers, met een modieuze look en slimme innovaties.

Sinds de jaren tachtig heeft sportkleding als modetrend de straat veroverd. Vooral de grote namen als Nike en Adidas zagen hierdoor hun sportkleding ver buiten de stadions terrein winnen. Vaak werd ze gedragen door mensen mensen die nooit of te nimmer aan sport doen. De beroemde driedubbele streep van Adidas was lange tijd te bewonderen op de kleding van zowat alle MTV-sterren. Het (heel geslaagde) logo van Nike siert nog steeds de kleding van trendy jongeren – van hun schoenen tot hun petje.

Maar concurrenten kampen ook met problemen. De een omdat hij een beroep blijkt te doen op kinderarbeid, de ander omdat het in de sport niet anders is dan elders: de kansen kunnen heel snel keren.

Toen en nu.

Reebok is zelden als modekleding gedragen. Behalve Mick Jagger die – zonder de Rolling Stones maar met David Bowie – in 1985 in de videoclip van Dancing in the Streets met de klassieke Freestyles van Reebok aan zijn voeten verscheen, tooit het merk weinig vedetten.

Nu moderniseert Reebok zijn imago en zijn denken met twee producten, waarvan het gamma nog zal worden uitgebreid: de DMX-schoenen en het Hydromove-textiel. Het merk heeft een tijdje geleden persmensen van alle leeftijden en media uitgenodigd om tijdens twee trainingsdagen in de omgeving van Durbuy de nieuwigheden te testen. De reacties waren behoorlijk positief – ook al geven zelfs de mensen van Reebok toe dat het nog altijd beter kan. Ook de andere merken scoren goed op dit domein, maar Reebok heeft zich heilig voorgenomen het steeds beter te doen.

Vernuft.

Over welke producten gaat het? Bij de schoenen vangt het DMX-systeem tijdens het stappen of het lopen de schokken op door middel van een systeem met luchtkussentjes. Zolen met luchtkussens zijn geen echte nieuwigheid – Nike heeft er al lang geleden zijn paradepaardje van gemaakt – maar het vernuftige systeem van Reebok verdeelt de luchtcirculatie onder de voet via een groot aantal kussentjes (zes tot tien, afhankelijk van het model), die door een kanaaltje met elkaar verbonden zijn.

Wanneer de voet de grond raakt, brengen de druk van het gewicht en de rollende beweging van de voet de lucht in de kussentjes van de zool van de achterzijde naar de voorzijde van de schoen. Op die manier worden de schokdemping en de stabiliteit versterkt.

Voor het textiel heeft Reebok aan Dupont de Nemours gevraagd een synthetische stof te ontwikkelen die met haar vezels en weefsel het transpiratievocht afvoert, zodat de huid droog blijft. Bij niet al te zware inspanningen blijkt het systeem inderdaad te werken – zelfs iets beter dan de bestaande producten. Volgens laboratoriumtests droogt Hydromove drie keer sneller dan katoen.

Individu en omgeving.

De efficiëntie van de verdamping van de transpiratie zal verschillen van individu tot individu, en wordt onder meer beïnvloed door de temperatuur en de vochtigheidsgraad van de omgeving. Toch is er duidelijk vooruitgang geboekt en heeft Reebok momenteel een goede positie in de leidersgroep. De verbeteringen zijn hoe dan ook minder spectaculair naarmate de producten efficiënter worden.

Reebok past de nieuwe stof in eerste instantie toe in de volledige collectie Q1 2000, een gamma dat bedoeld is om te joggen, te fitnessen en te trainen.

Zowel voor de stoffen als voor de schoenen streeft het merk innoverende designs na. Vraag blijft of de mode erop zal inpikken…

Info: Tel. (02)477.19.70 – Fax: (02).477.19.89.

Serge Vanmaercke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content