TELECOM SITES. Site Seeing

Operatoren voor draadloze kommunikatie zoeken verwoed naar de goede lokaties om hun antennes neer te planten. Telecom Sites wil hen daarbij helpen en palmt nu al de markt in.

Al vijf maanden lang speurt het piepjonge Telecom Sites systematisch België af. Met militaire precisie prikt het lapjes grond en gebouwen op de kaart aan, doet navraag bij het kadaster en belt de eigenaar op. “Pakweg 1300 lokaties in het jargon sites genaamd zijn nu al door ons geïdentificeerd, ” zegt algemeen manager Pieter Mellaerts. Daarna volgt een bezoek ter plekke en wordt in de meeste gevallen een princiepsakkoord getekend. Mellaerts : “Wij vragen de eigenaar of hij zijn stuk grond of gebouw aan ons wil verhuren. In ruil hiervoor ontvangt hij 80.000 tot 250.000 frank per jaar. Pure winst. “

Pieter Mellaerts en z’n medewerkers noemen zich site searchers. Een lukratieve niche, zo vinden zij. In de bedrijfsbrochure lezen we : Telecom Sites is “een onafhankelijke organizatie” met als focus “het zoeken, verwerven en beheren van lokaties voor telekommunikatiedoeleinden”. De Leuvense NV is een 100 %-dochter van de engineeringholding Detron Group. Die zette in Nederland zijn prille stappen in de business toen de kandidaten voor het tweede GSM-operatorschap hun offertes binnendienden.

KONTRAKT.

In ons land loopt nu een gelijkaardige procedure. Vijf consortia wedijveren om de licentie over het tweede mobilofoonnet. Eerstdaags wordt hierover beslist. Pieter Mellaerts schat dat die tweede GSM-operator in België op termijn zo’n 700 tot 800 sites zal nodig hebben om zijn antennes en basisstations op neer te poten (tenminste indien het net volledig landdekkend, zowel in- als outdoor, is). Met twee van de vijf consortia sloot het bedrijfje daarom al een pre-kontrakt af.

“Een konfidentialiteitsverbintenis, ” legt Mellaerts uit. “Zij kunnen tegen een bepaalde prijs een deel van onze databank vooraf inkijken en zich zo een beter beeld vormen hoe de celstruktuur van hun net er in de praktijk zou uitzien. Zo besparen ze tijd en geld. ” De taak van Telecom Sites beperkt zich niet alleen tot het zoeken en identificeren van de site. “We zorgen ook voor de aanvraag van de bouwvergunningen, het bouwrijp maken van de lokatie en blijven, indien gewenst, nadien instaan voor alle beheer, het onderhoud en de administratie. “

Speelt Telecom Sites hiermee in op een marktbehoefte ? Belgacom Mobile deed of doet voor zijn mobilofoonnet Proximus geen beroep op Telecom Sites. Woordvoerder Patricia Joosen hierover : “Toen we ons net in augustus ’93 uitbouwden, waren we in het bezit van een lijst met lokaties die door Belgacom zelf waren geïdentificeerd. De ontbrekende sites hebben we nadien zelf bijeengezocht. ” Ook Ram Mobile Data dat een draadloos datanet in België installeerde klopte niet bij Telecom Sites aan. Voor de identifikatie en installatie van zijn 64 sites zocht het steun bij een Britse engineeringfirma, Albany Partnership. Vandaag doet Ram zijn beheer en onderhoud zelf.

Het regulerende BIPT (Belgisch Instituut voor Post en Telekommunikatie) raadt de operatoren trouwens aan om hun sites te delen. Dit om een wildgroei van antennes en basisstations te voorkomen. In Nederland ging de tweede mobilofoonoperator Libertel (het vroegere MT-2) gretig in op het aanbod zijn zenders bij voorkeur op lokaties en in masten van PTT Telecom te plaatsen. Zo worden de kosten gedeeld. Immers, de Nederlandse PTT verbond die lokaties al met de nodige huurlijnen.

BELGACOM.

Pieter Mellaerts laat zich hierdoor niet van de wijs brengen. “Eén van de GSM-consortia kontakteerde mij net om na te gaan of Belgacom geen lokaties ter beschikking stelde. Dit bewijst dat de telefoonmaatschappij zelf hiertoe nog niet het initiatief nam. Trouwens, meer en meer kommunikatie gaat door de lucht, ” glimlacht hij. “De markt is groter dan wij denken. ” Mellaerts wijst op de sterk groeiende sektor van de private mobile radio (PMR) : gesloten radionetwerken voor politie, rijkswacht, hulpdiensten, vervoersmaatschappijen en grote bedrijven. Hij stelt dat de databank van Telecom Sites België, op termijn, gevuld zal zijn met 4000 tot 5000 potentiële lokaties. “Dit weerspiegelt ietwat onze marktverwachting. “

In Nederland bestelde Libertel voor de eerste faze van de uitbouw van zijn mobilofoonnet “enkele tientallen” lokaties bij Telecom Sites. “Je kan inderdaad spreken van een try out, ” zegt Nederlands manager Ingeborg Cuppers. “We hopen dat Libertel in de tweede en derde faze met meer bestellingen over de brug komt. ” In Nederland leverde Telecom Sites ook lokaties aan Nozema dat instaat voor de lokale verspreiding van tv-signalen en aan de semafoniemarkt : “Zo’n 100 à 200 in totaal, goed voor een omzet van 80.000 tot 170.000 frank per site, exclusief de huurkost, ” schat Cuppers.

“We proberen zoveel mogelijk lokaties op exclusieve basis aan ons te binden, ” zegt Pieter Mellaerts. Op die wijze blijft het bedrijf incontournable als tussenpersoon tussen de operator en de site-eigenaar. Een welbewuste strategie. De fors gestegen interesse in goede lokaties ontketende in België een bitse konkurrentiestrijd, met prijsinflatie tot gevolg (zie kader : Gouden Driehoek). In het circuit doen geruchten de ronde dat Proximus doelbewust hoge huurprijzen betaalde voor zijn sites om de intrededrempel voor konkurrenten hoog te houden.

HOGE PRIJS.

“Absoluut onwaar, ” reageert Patricia Joosen. “Het prijskaartje voor de huur en het beheer van lokaties in België is sowieso al erg hoog. We hebben er geen belang bij om die kosten willekeurig op te drijven. ” Maar ook Pieter Mellaerts meldt, zonder namen te noemen, een voorval waarbij hij met klinkende munt uit de markt geprijsd werd. Zijn relaas : “We hadden 120.000 frank geboden voor een lokatie en het huurkontrakt lag klaar. Een operator kwam langs en stelde de eigenaar 200.000 frank voor. Een waanzinnig en volstrekt onlogisch bedrag. Was hij via ons gekomen, dan had hij de site veel goedkoper gehuurd. “

Indien Telecom Sites België erin slaagt om dit jaar 200 lokaties aan operatoren en derden uit te besteden, dan is Mellaerts een gelukkig man. “Een omzet van 25 à 30 miljoen frank zou een mooie zaak zijn, ” zegt hij. Expansie op termijn wordt niet uitgesloten. “We zouden ook de engineering en bouw van de zend- en ontvangstinstallaties zelf kunnen doen. In de Detron Group hebben we hiervoor de nodige expertise in huis. De zoektocht naar telekomlokaties is bij ons erg ruim omschreven. “

PIET DEPUYDT

PIETER MELLAERTS (TELECOM SITES) “De markt voor telekomlokaties wordt groter dan wij vermoeden. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content