TECHNO-TOOI

CYBERMODESHOW.

Tussen techno-muziek en W&LT (Wild & Lethal Trash), de modekollektie van Walter Van Beirendonck (37 j.) bestaat er een “natuurlijk huwelijk, ” zegt de man van Girault-Totem, het Parijse agentschap dat de publiciteit rond de kledij van de Antwerpse mode-ontwerper verzorgt. Toen een televisieprogramma op France 2 een uitzending wijdde aan techno, kwam daar haast vanzelf een voorstelling in van W&LT.

Girault-Totem betaalt geen frank aan advertenties voor de promotie van W&LT, de media worden veeleer “verleid”. Daar heeft Van Beirendonck met zijn spectaculaire cybermodeshows op technomuziek geen moeite mee. Begin juli zette hij nog het Lido aan de Champs Elysées op zijn kop, volgden de artikels in de internationale pers. “Clothes go extraterrestrial” titelde de International Herald Tribune. Sterren als Michael Jackson, Madonna en Lenny Kravitz vroegen een pakketje uit de W&LT-kollektie aan, om uit te proberen.

“Het ironische is dat ik opgevist wordt door de gevestigde, zogezegd belangrijke modewereld waartegen ik juist heb willen reageren, ” zegt Van Beirendonck. Hij heeft sinds 2 jaar een kontrakt met de Duitse jeansgroep Mustang die zijn W&LT-kollektie produceert en verdeelt, maar het is ooit anders geweest : “Steeds weer moest ik financiering zoeken om mijn kollekties te kunnen uitbrengen. Ik heb 10 jaar op mijn kin geklopt. Mijn soort produkten trekt de mensen aan, maar ze laten het even gemakkelijk vallen. “

Daarom kwam Van Beirendonck, naar eigen zeggen, op een evenwicht uit : zijn werk in het oog laten springen via indrukwekkende modeshows, maar het tegelijk interessant houden voor zijn producent-verdeler. “Dat laatste betekent : draagbare kledij en prijzen die kloppen, ” aldus Van Beirendonck. “W&LT moet jongeren tot 25 jaar aanspreken. Zij hebben een beperkt budget, en kopen iets van 3000 frank. “

Meestal “klopt het niet” in de mode, volgens Van Beirendonck : “Ontwerpers tonen kleurrijk werk met jonge mannequins, maar de commerciële kollektie komt in neutrale kleuren de winkel binnen. Want de klanten zijn kapitaalkrachtigen van 40 tot 50 jaar, en die willen niet uitpakken met de oorspronkelijke kleuren. Zo krijg je een vergrijsd modebeeld. “

Daarom kan je T-shirts en sweaters van W&LT voor de bewust lage prijs van zowat 2000 en 3000 frank kopen in zo’n 30 winkels in België. “Dat gaat van jeanszaken tot topboetieks. Die laatste moeten het ook kopen, nu de pers er een hype van maakt, ” aldus Van Beirendonck. Mustang verdeelt de kollektie ook in onze buurlanden en verder in Italië, Oostenrijk en Zwitserland. Girault-Totem verkoopt W&LT in landen zonder Mustang-agent, gaande van Japan en de VS tot Hongkong en Taiwan. Het Mustang-filiaal in Verona bedient de gespecializeerde aankoopbureaus van belangrijke Aziatische klanten in Milaan en Parijs.

Mustang wil geen verkoopcijfers geven. “Eén van de best bewaarde geheimen, ” volgens de assistente van Van Beirendonck, “in ieder geval een getal met veel nullen. Deze zomerkollektie verkoopt dubbel zo goed als de vorige. “

ONBEGREPEN.

Anderen geven als dokumentatie aan journalisten een klassieke persmap vol bedrukt papier, Van Beirendonck daarentegen is de uitvinder van het persdossier op cd-rom. Daarin stopte hij al het nodige : uitleg over zijn kollekties, virtuele simulaties van zijn modeshows kompleet met backstage-informatie, tot en met spelletjes. “Bedoeling is om later playdromes in winkels of evenementenruimten te installeren waar klanten de cd-rom kunnen inkijken, ” aldus Van Beirendonck. “Ik ben steeds op zoek naar nieuwe manieren om mijn werk voor te stellen. “

Multimedia, internet, technomuziek : er is volgens Van Beirendonck een nieuwe generatie aan het groeien, die echter vaak onbegrepen blijft. “Het gaat niet om mensen die het hele weekend uitgaan en voor de rest in hun bed liggen, ” zegt Van Beirendonck. “Net zoals de mei 68’ers hebben ook zij een verhaal, gaat er ook van hen een energie uit. Mustang ging met mij in zee omdat het de kultuurverschuiving opmerkte, en opende zelfs een internetcafé in Keulen. “

De veranderingen stralen af op zijn sektor, meent Van Beirendonck : “De klassieke modewereld is op sterven na dood, er wordt te veel seriewerk geproduceerd. Iedereen klaagt over overaanbod, maar ik heb nog nooit zo’n goeie sell-out gehad. Vernieuwende kledingmerken willen enkel nog publiciteit plaatsen in multimedia-tijdschriften en niet langer in klassieke modebladen. De dure fotograaf Jean Baptiste Mondino gaf de foto’s van mijn mannequins in latex-kledij (nvdr zoals op de omslagfoto) zelfs gratis aan het multimediablad univers interactif. Dat is een teken aan de wand. “

WALTER VAN BEIRENDONCK (W&LT) “De klassieke modewereld is op sterven na dood. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content