SCHUIF AF
In het zog van de sport- en cultuurboom ontwikkelde zich een markt voor ruimtewinnende, uitschuifbare tribunes. Een probleem vormt vaak nog de stabiliteit. Maar daar bedenkt JZ Seating wel een oplossing voor.
Telescopische constructies zijn blijkbaar in. Naast de telescopische zwembadoverdekkingen (zie boven), vormen ook telescopische tribunes een nichemarkt. De ruimtewinnende in- en uitschuifbare tribunes zijn in België goed voor een markt van 50 miljoen frank per jaar. Drie tot vier firma’s bevoorraden de markt. Verwarring is er soms troef, want twee van de hoofdrolspelers opereren onder bedrijfsnamen die in gesproken taal precies hetzelfde klinken : naast Jezet Seating uit Overpelt (zie Trends, 17 april 1997) is er ook JZ Seating uit Ronse en Amougies.
“In deze gespecialiseerde branche is een omzet van 100 miljoen een maximum voor een bedrijf, of je moet naar de totaalinrichting overschakelen van bijvoorbeeld schouwburgen. Dat is alleen weggelegd voor de grotere buitenlandse concerns,” zegt Ivan Desmet, gedelegeerd bestuurder van JZ Seating. De tribunemaker haalde de voorbije 12 maanden met 16 werknemers een omzet van 70 miljoen. Daarvan wordt de helft in het buitenland verdiend. Voor volgend jaar ligt de doelstelling op 80 à 90 miljoen, hoewel dat moeilijk te voorspellen valt. Desmet : “Veel hangt af van het feit of we voldoende buitenlandse contracten binnenhalen. Eén groot project kan tot 30 % à 40 % van onze omzet genereren. Daarnaast moeten we afwachten of de strijd tussen de binnenlandse tribuneleveranciers geen slachtoffers maakt.”
JZ Seating, dat momenteel break-even draait, probeert continu de stabiliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de tribunes te verbeteren. Ivan Desmet : “Jaarlijks gaat er 2 miljoen frank naar ontwikkeling. Zo schrijven we scenarioboeken voor de klant opdat die eventuele problemen zelf makkelijk kan oplossen. Met de computer maken we voor elke tribune ook een statische berekening in het stadium van de offerte.” Die wetenschappelijke berekening garandeert de klant dat zijn tribune niet instort als de toeschouwers bijvoorbeeld massaal beginnen te applaudisseren of een wave ten tonele voeren. Ook kan JZ Seating elke tribune uittekenen in functie van de bestaande normen die voor elk land verschillend zijn.
Maar deze strategie is niet zonder gevaren. Het voorbereidende studiewerk is duur, terwijl de levering in die fase nog lang niet zeker is. Vaak gaan de bouwmaatschappijen met de plannen lopen. Toch vertrouwt Desmet erop dat de ingeslagen weg zal renderen : “De internationale contacten lopen uitstekend. We leveren al tot in Siberië en Hongkong.”
IVAN DESMET (JZ SEATING) De tribunemaker haalde het voorbije boekjaar een omzet van 70 miljoen, waarvan de helft in het buitenland werd verdiend.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier