SCALDIS. Vasco’s hijsbok

De Tijdelijke Vereniging Bergingswerken (TVB) doopt zichzelf om tot Scaldis Salvage & Marine Contractors NV en haalt in joint venture met de Nederlandse firma van Seumeren meteen een belangrijk Portugees kontrakt binnen.

Het zijn spannende weken geweest voor Scaldis Salvage & Marine Contractors, de vroegere Tijdelijke Vereniging Bergingswerken (TVB). Maar nu is het kontrakt voor de hijsoperaties in verband met de bouw van de Vasco da Gama-brug over de Taag eindelijk ondertekend. Scaldis en zijn Nederlandse partner van Seumeren gespecializeerd in zwaar transport en hijswerk halen opgelucht adem.

Het Taag-kontrakt is niet de eerste de beste aannemingsopdracht. Na de Chunnel vormt deze brug met een prijskaartje van 35 miljard frank het grootste bouwprojekt van Europa. Tegen 1998, het jaar van de Expo in Lissabon, moet Vasco da Gama het verkeersinfarkt rond de Portugese hoofdstad helpen oplossen.

“Het consortium ACE (voluit : Agrupamento Complementar de Empresas, Tagus Bridge) bouwt een 17 km lange dubbele brug waarbij de pijlers tot 80 meter uit elkaar staan en met een maximale vrije doorvaart van 54 meter. Wij staan in voor de plaatsing van de betonnen liggers, die elk 2500 ton zwaar zijn en 80 x 16m meten, ” schetst Dave Bakx, de kersverse adjunkt-direkteur van Scaldis. “Onze joint venture Scaldis/van Seumeren kombineert de pontons Ram en Bizon tot een catamaran, de Rambiz, waarop twee 1500t-kranen worden gemonteerd. ” Scaldis brengt de pontons in, de twee kranen worden samen betaald. Alles bij elkaar een investering van 500 miljoen frank.

“Met dit materieel gaan wij gericht op de wereldmarkt op zoek naar opdrachten, hoewel een ombouw van de Rambiz steeds mogelijk blijft en de kranen eventueel ook aan land gebruikt kunnen worden. Een nieuwe 3000t-hijsbok vormde immers een te groot risico, ” zegt direkteur Klaas Reinigert, die samen met Dave Bakx het nieuwe Scaldis zal leiden. Reinigert is een ervaren rot in berging en wrakkenruiming, Bakx zat vijfentwintig jaar in het hijswerk en de maritime contracting na een carrière als kapitein op heavy lift ships. Beiden hebben heel wat jaren voor Smit Tak gewerkt, dé grote jongen in de hijs- en bergingswereld, en werden door de eigenaars van TVB aangetrokken voor de internationale uitbouw van Scaldis.

De Tijdelijke Vereniging Bergingswerken werd opgericht door vier belangrijke Vlaamse waterbouwers : de baggerbedrijven Dredging International, Baggerwerken Decloedt en Ondernemingen Jan De Nul, én de natte aannemer Herbosch-Kiere. Dat gebeurde in 1981 naar aanleiding van het vrijgeven van het wrakkenkontrakt voor de Belgische kust en de Zeeschelde. Zo konden met een minimum aan strukturen (waar nodig aangevuld met materieel en mensen van de partners) komplementair aan het baggerwerk ook bergingswerken worden aangeboden (zie ook Trends, 22 augustus 1994). Daarbij staat de hijsbok Norma centraal. De berging van het gifschip Mont Louis, de gekapseisde ferry Herald of Free Enterprise en het gezonken platform West Gamma waren opmerkelijke jobs, het bovenhalen van de Schotse sleepboot Flying Childers en de Noorse kustvaarder Linito de recentste wapenfeiten.

NATTE EN DROGE BERGING.

“Berging is zeer spekulatief. Zelfs in een goed jaar zorgt wrakkenruiming amper voor een bezettingsgraad van 25 % en omwille van de weersomstandigheden kunnen wij alleen in de zomermaanden aan de slag, ” stelt chief master Marcel Rutjens, een oudgediende uit het bergingsvak. “En dan hebben wij het enkel over de zogenaamde natte berging, het bovenhalen van wrakken. Voor de droge berging, het helpen van schepen in moeilijkheden, moet je materieel én mensen stand-by hebben. Maar om die investeringen te laten renderen, heb je een brede en stabiele basis nodig. Het aannemen van maritiem hijswerk (verplaatsen van sluisdeuren, brugdelen, caissons…) maakt planning en werkzekerheid mogelijk én zorgt voor een stabiel basisinkomen. ” Ook platform removal, het afbreken van offshore-konstrukties van het genre Brent Spar, kan een marktniche worden.

Dave Bakx vat samen : “Maritiem hijswerk wordt onze core business, berging de slagroom op de taart. Belangrijk is wel dat je bij grote opdrachten al mee aan de tafel zit in de engineeringfaze. Dan kan je de ontwerpers laten voortbouwen op jouw ideeën en krijg je een projekt op maat van jouw beschikbaar hijsmaterieel. Vooruitzien is dus de boodschap. “

In het orderboekje staan dankzij de jarenlange ervaring van TVB immers ook nog andere jobs. “Zo haalden wij onder meer de opdracht binnen voor de bouw van in & outlets voor koelwater voor een krachtcentrale in Immingham op de Humber. Wij staan daar in voor het afzinken van de 74 elementen waaruit deze in- en uitgangen voor koelwater bestaan, ” vertelt projektingenieur Bart Callaert over zijn troetelkind.

Scaldis mikt duidelijk op de internationale markt. “Wij bouwen een wereldwijd netwerk uit waarin plaats is voor gespecializeerde partners, zowel regionaal als qua aktiviteiten. Daarbij steunen wij in de eerste plaats op het bestaande net van onze eigenaars. Zo beperken wij de vaste kosten, ” legt Reinigert uit. “De opkomst van de offshore-industrie bracht meer varend materieel op de markt. Opdrachten gaan daarom meestal naar bedrijven met lage mobilizatiekosten, bedrijven dus die hun schepen min of meer in de buurt hebben. Maar daarvoor heb je steunpunten over de hele wereld nodig. Zo kan een partner steeds de cruciale eerste 48 uren van een job dekken, waarna je tijd hebt om de rest van je materieel te organizeren. De uitbouw van dit netwerk vereist tijd én een basisinkomen, en daar zal het hijswerk voor moeten zorgen. “

Enkele cijfers ? “Door het cyclische karakter van het bergingswerk zijn cijfers niet onderling vergelijkbaar. In 1994 haalden wij een omzet van 250 miljoen frank, in superjaren was dat zelfs 400 miljoen. Maar in de magere jaren haalden wij amper 100 miljoen, ” legt de Scaldis-top uit. “Lissabon zal dit jaar voor een mooi resultaat zorgen : 350 tot 400 miljoen. Een goed begin, niet ? “

L.V.L.

DAVE BACKX, BART CALLAERT, MARCEL RUTJENS EN KLAAS REINIGERT (SCALDIS) “Maritiem hijswerk wordt onze core business, berging de slagroom op de taart. Onze strategie ? Internationalizeren én diversifiëren. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content