Peugeot 407 2.0 HDi In de smaak bij de particulier

Het segment van de Peugeot 407 is er eentje voor de bedrijfswereld, zo is de overtuiging. Dat wordt trouwens bevestigd door een blik op de top tien van de modellen in deze categorie, met de BMW 3, Audi A4 en Mercedes C in de top drie maar voorts ook auto’s als de Ford Mondeo of Volkswagen Passat. Op nummer zeven, althans in de Belgische verkoop, staat de Peugeot 407. Een apart geval. Bij Peugeot België merken ze immers dat de 407 het de jongste tijd opvallend goed doet bij particulieren. Zo goed dat de verhouding particulier/fleet een zeer evenwichtige fifty-fifty haalt . En dat is op zijn minst verrassend, vooral als je vergelijkt met de 3, A4 of C en Passat.

Een verklaring voor dit fenomeen zit mogelijk in het feit dat de 407 al vierenhalf jaar meedraait en dus een soort vaste waarde is geworden. Bovendien is de basisuitrusting heel goed in vergelijking met de concurrentie. Zo moet je niet eens hoog in de uitrustingsniveaus gaan om al automatische airco in twee zones te hebben, en een boordcomputer.

Het zogenaamde M2-segment waarin we bij deze grasduinen, dat van de hogere middenklasse, heeft het de voorbije jaren niet makkelijk gehad. Dat komt door al het monovolume- en SUV-geweld dat in het Europese autolandschap is neergestreken. Het neemt niet weg dat de klasse van de A4, Mondeo of 407 in Europa nog altijd goed is voor 2 miljoen auto’s per jaar. In niet geringe mate dankt het M2-segment dat aan de populaire breakversies. Niet onlogisch: een break benadert iets meer het vrijetijdsgevoel dat de Europese autobestuurder opsnuift in een SUV. In ons land vertoont de opdeling berline/break voor auto’s van het type 407 dan ook een bijna perfect evenwicht. Het neemt niet weg dat het voor de grote constructeurs knokken is in het M2-segment. Dus ook voor Peugeot, dat zijn 407 na meer dan vier jaar opfrist. Naar goede gewoonte zijn de aanpassingen aan de buitenkant eerder discreet. Het grootste nieuws schuilt onder de motorkap, waar de tweeliter HDi nu zuiniger is en vooral beantwoordt aan de toekomstige milieunorm Euro 5, die eind 2009 voor alle nieuwe auto’s van toepassing wordt. Voorlopig (de productie wordt pas opgestart in oktober) heeft hij nog 140 pk onder de kap, maar het is niet uitgesloten dat er speciaal voor de Belgische markt een aangepaste en fiscaalvriendelijker versie van 136 paarden komt. Of dat genoeg zal zijn om de tweeliter opnieuw populairder te maken in de fleetparken blijft afwachten. Met een CO2-uitstoot van 150 gram valt deze milieuvriendelijke motor immers nog net in de kostenaftrek van 70 procent, terwijl de kleinere 1.6 HDi met 140 gram in de hogere 75 procentcategorie mag rijden. (T)

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content