Jo Caudron (42) ‘Ik wist niet dat er zo veel geld was’
Zijn baby One Agency stond Jo Caudron een jaar geleden af aan een nieuw management. Het interactieve communicatiebureau was het elfde bedrijf dat hij had opgericht. “Ik kijk wel met enige weemoed terug naar One Agency. Het was moeilijk om afscheid te nemen en het bedrijf in sereniteit achter te laten”, blikt Caudron terug op het afgelopen jaar. “Ik hoor alleen nog op de aandeelhoudersvergaderingen hoe One Agency het doet. Het kantoor heeft niet langer een unieke positie op de markt, maar doet het ongetwijfeld goed voor de aandeelhouders.”
Gelukkig had Caudron de afgelopen 365 dagen voldoende omhanden met zijn bvba Proficiat, die zijn bedrijf Dear Media overkoepelt. “Ik vertelde aan mijn echtgenote dat ik een bvba wou oprichten. ‘Proficiat’, antwoordde ze en de naam was geboren. Mensen denken daardoor soms dat ik werk rond huwelijken of geboortes, maar ik houd het bij digitaal media-advies”, vertelt Caudron. Met Dear Media staat hij onder andere de Europese Commissie, USG People, Sanoma Magazines en Test-Aankoop bij.
TRENDS. Een jaar geleden beweerde u dat de crisis niet speelde op uw markt. Vindt u dat nog altijd?
JO CAUDRON (DEAR MEDIA). “Absoluut. Ik had nooit kunnen denken dat er zo veel geld vrij was voor wat ik doe. Het is echt verbazingwekkend hoeveel bedrijven de innovaties in de media willen begrijpen en implementeren. De ondernemingen die al ver gevorderd waren in hun digitale strategie, beseffen dat hun bestaande modellen plots niet goed meer werken. Andere organisaties beseffen dat er rondom hen veel gebeurt en dat ze met de externe stakeholders op één lijn moeten geraken. Maar bedrijven zijn vaak nog niet klaar om de dialoog met de markt aan te gaan. Denk maar aan de firewalls die uitsluiten dat medewerkers op het werk op sociaalnetwerksites kunnen.”
Uw bedrijf moet daardoor snel groeien?
CAUDRON. “Ik breid mijn team uit omdat ik het jammer zou vinden om anders te moeten passen voor uitdagingen. Behalve één voltijdse medewerker blijf ik wel werken met freelancers. Ik wil geen team meer op mijn geweten hebben. In mijn 17-jarige carrière heb ik al meer dan 500 mensen werk en eten gegeven. Dat leidt me af van mijn focus. Ik wil me bijvoorbeeld geen zorgen moeten maken over welke bedrijfswagen mijn werknemers moeten krijgen. Bovendien staan klanten er tegenwoordig meer voor open om samen te werken met zelfstandigen in plaats van met een vast contact in een onderneming.”
Betekent dat dat u deze keer ook geen verkoop van uw bedrijf plant?
CAUDRON. “Wat moet ik verkopen? Mezelf? Mijn klantenportefeuille? Ik heb trouwens nooit bedrijven opgericht om ze te verkopen, maar omdat ik vond dat er nood aan was. Als je een bedrijf verkoopbaar wil maken, moet je ook vanaf de eerste dag aan waardevernietiging doen. Je moet groeien en structuren invoeren. Na ongeveer drie jaar wordt het dan moeilijk om het positivisme te behouden. De kwaliteit per capita daalt daardoor.”
Dus ook geen start-ups meer voor u?
CAUDRON. “Er zijn nog geen concrete plannen, maar ik ben een paar ideeën voor start-ups wel nader aan het bekijken. Deze keer zou ik wel liefst met mijn klanten in zee gaan. Ik zie toch mogelijkheden voor enkele van die bedrijven. Ik zal dan geen aandeelhouder zijn, maar daar zijn oplossingen voor te vinden.”
Jo Caudron (42)
Is: oprichter Dear Media
Hobby’s: tijd doorbrengen met gezin
Sj.S.
“Ik wil geen team meer op mijn geweten”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier