‘Inflatie is er wanneer mensen denken dat die er is’

We gingen van ontkenning naar verrassing en van herkenning naar versterking. Inflatie is zoals elk ander economisch proces eentje van prijsontdekking, vindt Pascal Blanqué, de hoofdeconoom van Amundi Institute.

1. Wat doet inflatie omslaan van een monetaire zaak naar een maatschappelijk fenomeen?

“Inflatie is een opeenstapeling van verhalen die zich exponentieel verspreiden en er een massafenomeen van maken dat zelfversterkend is. Het narratief is omgeslagen van een structurele groeivertraging naar inflatie. Dat kan snel gaan. De inflatie is er wanneer mensen zeggen of denken dat die er is.”

2. Wanneer worden inflatieverwachtingen losgeslagen?

“Dat krijg je wanneer de centrale banken aan geloofwaardigheid verliezen en de rentecurve niet meer onder controle krijgen. Dat kun je zien als de langetermijnrentes plots de lucht in gaan of wanneer inflatie-indekkingen op de financiële markten in prijs stijgen.

“Sommige van die dingen zijn aan de gang. Ik denk ook dat het DNA van de centrale banken veranderd is, waardoor ze te braaf zullen reageren. Ze lopen nu al heel erg achter de feiten aan en ze kunnen de kloof die de inflatie heeft geslagen niet meer dichten.”

3. Wat kunnen beleidsmakers doen?

“Als eerste reactie vragen mensen hulp van de overheid via subsidies en andere steunmechanismen. Inflatie leidt tot meer budgettaire tegemoetkomingen van de overheden, wat de inflatiedynamiek verder aanwakkert. De monetaire beleidsmakers staan voor zware dilemma’s tussen de inflatie aanpakken of de economische vraag en groei fnuiken. Inflatie die te wijten is aan de aanbodkant van de economie kun je niet aanpakken door de vraag te temperen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content