FLITSBROCHURES

Drukken op afroep.

Group Joos sticht Print@Once met Archipel van Dany Bosteels (en Bruficom). Bosteels leidt Archipel, The Pinguin Trust, de uitgeverij Manta Ray, Bosteels & Bosteels, Sonovit en MMedia: “Ik zocht samenwerking met Joos wegens hun technologische voorsprong in printing-on-demand.” Bosteels & Bosteels ontstond in 1992 in de garage van Dany Bosteels; van opleiding een autotechnicus. Bosteels ontwikkelt concepten: bijvoorbeeld, de badpakkenspecial van P-Magazine, de eerste cd bij een Belgisch magazine, de huisstijl van Concordia Textiles, Alcatel Cable en Group Joos. Bosteels: “Wij wachten niet en gaan zelf naar de klant. De essentiële vraag voor mij is, wat boeit mensen?” Bosteels visualiseert op papier, dvd’s en cd-roms. Van massaproduct tot geïndividualiseerde editie. Print@Once zet boeken en strips op de server bij Joos. Een cd-brander van Sonovit vertrekt naar Turnhout.

De nieuweling opent met een bestelling van KBC. Op afroep langs internet worden de verkoopbrochures gedrukt voor de 60 relatiebeheerders van de bedrijfskantoren. Alex Joos: “Hij bereidt zijn ronde voor bij de klanten en bekijkt op de server van Group Joos, waarop de informatie van KBC gestockeerd is, de bladzijden van de verkoopdocumentatie waarover hij wil praten met de klant. Zo stelt hij een klantgerichte kleurenbrochure samen die Joos drukt volgens de corporate identity van KBC. De verse brochure vertrekt naar keuze per koerier of langs de post naar de relatiebeheerder. De concrete samenstelling van de brochure geeft marketinginformatie aan de andere onderdelen van de bank.” Yves Joos: “Brochures op afroep bestaan al in zwart-wit. Technische handboeken. Onze niche is de hoogwaardige kwaliteit in kleuren.” Bosteels: “In 2003 willen we de marktleider zijn, België telt 1.000.000 surfers en een omzet van enkele honderden miljoen in deze niche is haalbaar.”

Een digitale brochure is tweemaal duurder dan een gewone brochure. Alex Joos: “Dat is echter een volledig fout vergelijkingspunt. Een digitale brochure is een onderdeel van een groot geheel. In dat grote geheel zitten: zuiniger papierverbruik want je drukt het precies gevraagde aantal, er zijn minder foute en achterhaalde brochures, geen voorraadbeheer, geen voorraadfinanciering, uiterst goedkope distributie, een betere marketing enzovoort. Als je de optelsom maakt van wat je bespaart, dan is de hogere prijs veelvoudig terugverdiend. Neem, vader wil een nieuwe wagen en stapt naar BMW. Vandaag komt hij thuis met een verzameling boekjes waarin telkens details staan van zijn droomwagen: de aandrijving, de kleur, de extra’s, de lampen, enzovoort. Met drukken op afroep kan hij in de showroom een brochure laten samenstellen met de accenten die hij belangrijk vindt: over de zetels maakt hij geen misbaar want die zullen van zwart leder zijn. Maar, hij is onstilbaar in zijn honger naar informatie over de motor, de lichten, de ophanging, de snelheid en dergelijke. Elke autofabrikant beschikt over duizenden foto’s van elk type. Ondanks dat pakket verschijnt een brochure van och arme acht bladzijden. Wij zetten de volledige fotovoorraad en info op de server van Print@Once.” Bosteels: “Datamining is de volgende stap. Je kan aan de kandidaat-koper bijvoorbeeld melden: wist je dat prins Filip met zo’n wagen rijdt? De dealer kan beter negotiëren. Met de nieuwe druktechniek wordt er meer nagedacht over de behoeften van een individu. De marketeer krijgt een nieuw werktuig en kan checken wat de belangstelling wekt, hoe de verkoop loopt na welke prikkels.”

Frans Crols

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content