DIE BLOUTREIN. Vijf sterren op sporen

GUIDO MUELENAER

“Die Bloutrein” is de Zuidafrikaanse versie van de Oriënt Express.

Hij rijdt door een prachtig landschap, maar biedt vooral luxe en

topklasse-eten.

10 u10.

Die Bloutrein verlaat geruisloos het station van Johannesburg. Bijna zesentwintig uur later zal hij in Kaapstad arriveren, 1600 kilometer verder en 1735 meter lager.

Coupé 13 is voor ons. De eenvoudigste soort, maar dat betekent nog steeds veel luxe. Privacy, vensters met dubbel glas en een heel fijn goudlaagje dat de hete zonnestralen tempert, regelbare airconditioning, vast tapijt, vier radiostations, gekoeld drinkwater. Vuile schoenen zet je in een kastje onder de zitbank, vanop de gang worden ze weggehaald en kraaknet weer teruggezet. Duurdere coupés hebben een eigen toilet en douche, enkele zelfs een bad. En de suite heeft zelfs een aparte slaapkamer en een mini-bar. Schitterend, maar ook peperduur.

“Is dit uw eerste reis met de Bloutrein”, komt de treinmanager vragen. Hij legt meteen uit hoe de trip zal verlopen en hoe de service georganizeerd is. “Om 3 u30 rijden we door een natuurreservaat en zullen we mogelijk rino’s zien. Om 17 uur stoppen we in Kimberley en bezoeken we de diamantmijn. En om 8 uur morgenvroeg kan u best wakker zijn, want dan krijgt u het mooiste landschap van de hele reis te aanschouwen. “

We rijden aanvankelijk door nogal saai landbouwgebied, met mijnterrils op de achtergrond. Mannen en vrouwen werken op het land. De kinderen spelen, hoewel het een schooldag is, voor hun gammele huis. Het kontrast met de luxe in de trein is groot. Zij kijken naar ons, wij naar hen. Maar de trein glijdt verder.

13 uur.

Het geluid van een xylofoon traditie op de Zuidafrikaanse treinen geeft aan dat het etenstijd is. Vijf gangen staan te wachten met exotische gerechten als krokodillestaart en kreeft. Het eten op de Bloutrein is het echte hoogtepunt van de reis, een vijfsterrenrestaurant waard.

Terug in onze coupé is alles netjes opgeruimd. Het kostuum en het hemd dat ik al klaar had gelegd voor de avondmaaltijd zijn gestreken. Ook al had ik niets gevraagd, maar voor Attie, onze wagonverantwoordelijke, was het duidelijk dat dit moest gebeuren.

Het personeel is steeds vriendelijk. Maar hun verhaal is triestig. Slechts twee nachten in de week en slechts een weekend op twee zijn ze thuis. Rekuperatiedagen zijn hen onbekend. Hun loon is karig. Sommigen hebben door dit onmenselijk werkschema, hun vrouw verloren.

Na twee uur oponthoud in Kimberley waar de roots van De Beers liggen kunnen we ons klaarmaken voor het avondeten. Dit is het “moment suprême” van de reis met de Bloutrein. Avondkledij is verplicht. Opnieuw vijf gangen, met struisvogel als hoofdschotel. Het eten is Frans van inspiratie, maar met Indisch-Maleisische invloeden.

Na de maaltijd kan men nog even blijven hangen in de bar. Tegen middernacht keren we terug naar onze coupé. Ditmaal zijn de zitbanken omgetoverd tot twee bedden. ‘s Morgens word je wakker alsof je in je eigen bed hebt geslapen.

8 uur ‘s morgens.

Ontwaken. Onze treinmanager had gelijk. Eens de trein uit de tunnel van de Hex River Mountain komt 16,3 kilometer lang, de vierde langste treintunnel in de wereld wordt het landschap spectaculair. Dit is het land van de wijn.

Langzaamaan bereikt de trein zijn eindpunt. In de verte duikt aan de horizon de imposante Tafelberg op, die heerst over Kaapstad. Een levendige stad, maar het is niet hier dat je de Afrikaanse sfeer moet zoeken. Kaapstad is zeer Europees.

De trein stopt om 12 u in het station van Kaapstad. Iedereen zegt vriendelijk goeiedag. De droomreis is voorbij.

Reserveren

doe je best een jaar op voorhand. Maar er zijn nogal wat afgelastingen, zodat je soms toch nog op korte termijn op Die Bloutrein terecht kunt. Het aanbevolen trajekt is Johannesburg-Kaapstad (in Pretoria opstappen is ook mogelijk), omgekeerd is minder mooi (maar er zijn wel meer vrije plaatsen).

De prijs is hoog. 18.000 frank voor de eenvoudigste coupé, per persoon en enkele reis. De wat meer luxueuze coupés kosten tussen 23.000 en 27.000 frank. Voor de suite moet je 60.000 frank neerleggen.

Er is sedert kort ook een lijn van Johannesburg naar de wereldberoemde Victoria Falls in Zimbabwe : de Zimbabwe Spectacular.

Info : Proza Reizen, Mechelen, tel. 017/20.97.47 of 20.35.48.

Zesentwintig uur sporen langs de mooiste landschappen van Zuid-Afrika.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content