‘De relatie met de cliënten verbeteren’

WIE
Luc Machtelinckx (57)
IS
Advocaat Crowell & Moring
WAS
Na zijn rechtenstudie in Antwerpen weigerde de telg uit een arbeidersgezin de minder goed betaalde stage bij een advocatenkantoor en ging aan de slag bij Exxon. Later ging hij naar BASF. In 1999 startte hij bij Telenet. Dat kwam na de opstart in zware financiële problemen, alvorens het uitgroeide tot een groot bedrijf. “Zo deed ik ervaring op in een stevig gestructureerd en door veiligheid doordrongen Amerikaans bedrijf, in een strak, centraal geleid Duits bedrijf en in een Vlaams bedrijf. Ik doorliep alle fases: de opstart, het bijna-faillissement, de sterke groei en de stabilisatie”, zegt Luc Machtelinckx. Bij zijn laatste werkgever kreeg hij zowat met alle rechtstakken te maken, van het insolventie- tot het mededingingsrecht.
WIL
Dat laatste rechtsdomein wordt zijn juridische specialiteit bij het advocatenkantoor Crowell & Moring. Machtelinckx zal dus zijn eed als advocaat afleggen en zich een toga aanschaffen. Die zal hij in zijn functie waarschijnlijk niet verslijten. Machtelinckx krijgt op het kantoor ook een managementfunctie, omdat hij wordt ingeschakeld om de relatie met de cliënten te verbeteren. “Ik krijg carte blanche, gezien mijn ervaring met het bedrijfsleven in al zijn aspecten”, voorspelt hij. “Advocaten hebben soms de neiging een dossier zuiver juridisch, bijna academisch te bekijken. De bedrijfscultuur en de advocatenattitude staan soms ver van elkaar. Ik zal in de dossiers terugkoppelen naar jonge juristen, maar ook naar partners, om hen te coachen in wat een ondernemer of een manager van zijn advocaat verwacht. Het gaat dus niet alleen om de juridische analyse van een probleem, maar ook om een deel van de oplossing. Of nog beter: van meerdere oplossingen.”
VRIJE TIJD
Reizen, fietsen aan zee, wijn, gastronomie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier