De Post is doof
De postmarkt liberaliseert verder. Leuk nieuws voor Belgian Mailhouse, een leverancier van postale diensten.
Twee weken geleden zette de nieuwe topman van De Post, Frans Rombouts, het Belgische postbedrijf weer op de rails. De eindbestemming van de posttrein ligt in 2003, wanneer het voorgoed afgelopen is met het postmonopolie voor internationale zendingen en direct mail.
Managing director Antoine Baeke van Belgian Mailhouse (zie kader: Remailer van origine) betreurt het dat de Belgische Post zich niet heeft aangepast aan de ontwikkelingen op de postmarkt. “De Belgische Post is de voorbije jaren jammer genoeg wat achterop gebleven op vlak van zijn strategische keuze. De postale wereld is sterk in evolutie en in deze wereld zullen er binnenkort nog slechts een paar postale operatoren overblijven: Deutsche Post, het Nederlandse TPG, Royal Mail en de Franse Post (die zich aan’t alliëren is met de posterijen van Italië en Spanje). De Belgische Post heeft met verschillende partijen gepraat, maar heeft uiteindelijk besloten om zich te focussen op de binnenlandse markt.”
Maar Antoine Baeke ziet ook daar problemen. Zijn Belgian Mailhouse heeft twee activiteiten: remailing van internationale zendingen en pre-postale diensten (direct mails, magazines en dergelijke meer postklaar maken en versturen). Het bedrijf is een belangrijke klant van De Post. “Maar,” waarschuwt Baeke, “als De Post niet meer de beste tarieven kan aanbieden, kan dat tot gevolg hebben dat wij andere verzendingskanalen kiezen. De Post laat voorlopig niets van zich horen op onze vragen tot samenwerking. Ik had gehoopt op een contact sinds het nieuwe bestuur aangetreden is, maar dat is er tot dusver niet gekomen.”
De remailing van internationale bedrijvenpost is voor Belgian Mailhouse de oorspronkelijke activiteit. Het gaat om zendingen die door koerierbedrijven worden opgehaald, door Belgian Mailhouse gesorteerd worden en dan verzonden via een postbedrijf. Baeke: “Dat is goed voor twee derde van onze omzet, die in 1999 één miljard frank bedroeg. Het stuk pre-postale activiteiten is goed voor een derde.”
“De eerste jaren is Belgian Mailhouse sterk gegroeid met percentages van 30 à 40%,” zegt Antoine Baeke. “In de periode 1994-1997 is dat teruggevallen tot min of meer normale cijfers van ongeveer 10%. In 1998 zijn we gestabiliseerd en vorig jaar zelfs een beetje teruggevallen, omdat een aantal van onze klanten werden overgenomen door tegenspelers.”
Daarom verschuift
Belgian Mailhouse naar een ruimer dienstenpakket met een grotere toegevoegde waarde. De pre-postale diensten waren een eerste stap. Fulfilment is een tweede: bij promoties door bepaalde bedrijven worden de te bestellen produkten opgeslagen en zendklaar gemaakt ter versturing.
E-commerce biedt nieuwe mogelijkheden. Baeke: “Wij staan ten dienste van bedrijven die niet in België gevestigd zijn, maar wel een voorraad in België willen hebben. Ook voor de financiële afhandeling kunnen wij ingeschakeld worden.”
Toch rekent Belgian Mailhouse nog niet meteen op positieve resultaten. “Wij hebben vorig jaar niet positief gedraaid, enerzijds door het verlies aan marktaandeel, anderzijds omdat we geïnvesteerd hebben in mensen en materieel,” zegt Baeke. “De voorgaande jaren waren beperkt winstgevend. Qua toegevoegde waarde zaten we rond een 5%-niveau. We verwachten nog twee “investeringsjaren” met verlies om dan weer positief te draaien.”
Volgens Baeke
heeft zijn bedrijf voor het sorteren van internationale post op de Belgische markt niet echt een concurrent. “Onze concurrenten liggen vooral in Nederland en Groot-Brittannië waar je soortgelijke bedrijven als het onze hebt. Ook zijn de posterijen zelf, bijvoorbeeld Royal Mail, de laatste jaren een stuk actiever geworden op dit vlak.”
Deutsche Post is een geduchte concurrent. Het heeft een aantal van de klanten van Belgian Mailhouse overgenomen. “Het is niet ondenkbaar dat Deutsche Post volumes die wij momenteel voor DHL behandelen bij ons weghaalt en probeert te versassen via haar eigen netwerk,” zegt Baeke. “Zij zijn immers voor 25% aandeelhouder van DHL. Daarnaast heb je dan een aantal mailhouses die zich aan het liëren zijn met de posterijen. Onze voornaamste concurrent in Nederland is overgenomen door de Nederlandse Post, vele concurrenten in de UK zijn overgenomen door Deutsche Post.”
s.v.w.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier