Audi Allroad Quattro
Plattelandsdokters, jagers, vissers en trekkers: deze Audi Allroad Quattro is voor u.
Hoeven we u nog te vertellen dat vierwielaandrijving in de lift zit? Een 4×4 hééft blijkbaar iets, en niet alleen op stoffige zandweggetjes of modderige bospaden. Kijk gewoon eens naar de auto voor of achter als u in de file staat: veel kans dat het een 4×4 is. Niet toevallig natuurlijk, want Audi, BMW en Volvo creëerden allemaal een nieuw subsegment rond dit wagentype.
In de Audi Allroad Quattro zitten twee knappe staaltjes van technisch vernuft.
Ten eerste kan deze nieuwe tout-chemin Audi, indien men kiest voor de handgeschakelde zesversnellingsbak, in optie worden uitgerust met een Low Range-functie. Dit is een korte verhouding, normaal voorbehouden aan terreinwagens. De Low Range kan op gelijk welk moment worden ingeschakeld als er trager dan 30 km/u wordt gereden. Het stelt de bestuurder in staat om in een onverwachte situatie steil te klimmen of te dalen (handig bij het te water laten van een boot op een steile, gladde ondergrond).
Ten tweede is er de in vier hoogten verstelbare pneumatische ophanging. De vrije hoogte (bodemspeling) kan vanuit de laagste stand met 6,6 cm worden verhoogd. Komt daarbij dat voor- en achteraan beschermplaten zijn gemonteerd om het carter en de achtertrein te beschermen.
Wij reden met de Allroad Quattro op een 4×4-piste met steile hellingen en ondervonden geen enkel probleem. De auto werd hoegenaamd niet beschadigd. Al is terreinrijden niet de eerste opdracht van deze Quattro. In het vlakke Vlaanderen is deze Audi – vooral in Low Range – een auto die noch wateroverlast, noch sneeuw en ijzel vreest.
Er zijn twee uitstekende V6-motoren beschikbaar die, tegen meerprijs, aan een tiptronic-versnellingsbak kunnen worden gekoppeld. De biturbo 2.7-liter benzinemotor van 250 pk zet zonder meer uitstekende prestaties neer (topsnelheid: 236 km/u). Maar onze voorkeur gaat uit naar de 2.5-liter V6 TDI, die met zijn maximaal koppel, gespreid over het meest gebruikte toerentalbereik, een zeer soepel, comfortabel en aangenaam rijgedrag waarborgt. De prestaties (zie: Technische fiche) van deze TDI Quattro break moeten niet onderdoen voor die van eender welke hedendaagse ruime break.
Ten slotte nog het koetswerkdesign: dat beantwoordt volledig aan de roeping van deze auto: zeer functioneel en met een klemtoon op de trendy levensstijl van de eigenaar.
patrick op de beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier