Fraudeurs maken meer geld buit via internetbankieren
Het aantal fraudegevallen met internetbankieren is het voorbije jaar stabiel gebleven in vergelijking met 2014. Het buitgemaakte bedrag lag wel hoger. Dat blijkt uit cijfers van Febelfin, de federatie van de financiële sector.
In 2015 vonden er 283 fraudegevallen via internetbankieren plaats, tegenover 277 fraudegevallen in 2014. Het totale buitgemaakte bedrag bedroeg 1.018.000 euro, tegenover 653.082 euro in 2014.
Opvallend is dat fraudeurs zich in 2015 meer richtten tot professionelen, aldus Febelfin. Op deze manier kunnen ze grotere fraudesommen buitmaken. Dit werd duidelijk in het tweede kwartaal van 2015, waarin fraudeurs in totaal 538.899 euro buitmaakten over slechts 57 gevallen. Deze tendens verzwakte echter in de tweede helft van 2015.
Febelfin roept op om waakzaam te blijven. De federatie raadt consumenten aan geen verdachte e-mails te openen of in te gaan op ongewone telefoonverzoeken. Daarnaast drukt Febelfin internetbankierders op het hart dat ze enkel op eigen initiatief een paswoord of response code mogen invoeren op de kaartlezer.
Fraude internetbankieren stabiel in 2015, maar bankkaart phishing recent in opmars https://t.co/6QnBAC3gJ5
— Febelfin (@Febelfin) 22 februari 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Bankkaart Phising
In het onderstaande filmpje waarschuwt de federatie voor een nieuwe fraudetechniek: bankkaart phishing. Bij dit type fraude proberen fraudeurs rechtstreeks de bankkaarten bijhorende geheime codesvan de consument te ontfutselen. Zij vragen via e-mail of sms aan hun slachtoffers om hun bankkaart op te sturen, omdat die”dringend moet vervangen worden”. Eenmaal zij de bankkaart in handen hebben, kunnen zij probleemloos de bankrekening plunderen.
“Alle betrokkenen op het terrein blijven samenwerken en zich inzetten voor cybersecurity. Waakzaamheid blijft geboden. Malafide personen blijven hun fraudetechnieken steeds verfijnen, nu ook via bankkaart phishing. Wij wensen dan ook te benadrukken: stuur nooit je bankkaart op en deel nooit je codes mee aan derden”, waarschuwt Michel Vermaerke, Gedelegeerd bestuurder bij Febelfin. “Banken gaan hun klanten nooit vragen om een bankkaart op te sturen.” (Belga/NS)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier